fesstiwal słowa w piosence
--

E-booki najczęściej czytamy w laptopie. Kim są fani e-booków?

Wydarzenia [23.01.13]

W 2012 roku po raz pierwszy na jesiennych Targach Książki w Krakowie, w specjalnej strefie dedykowanej e-bookom "Ebook Fun Zone", dystrybutor e-contentu Virtualo przeprowadził badanie, aby poznać profil fanów e-książek. Jak wygląda profil potencjalnego klienta zainteresowanego e-bookami?

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Celem badania było zebranie informacji na temat e-czytelnika odwiedzającego targi, jego doświadczeń związanych z kupnem i użytkowaniem e-książek oraz próba odpowiedzi na pytanie jak wygląda profil potencjalnego klienta zainteresowanego e-bookami.

Kim są fani e-booków?

Jak wynika z ankiety, wśród odwiedzających Ebook Fun Zone przeważały kobiety - 62% w stosunku do 38% mężczyzn. Najwięcej fanów e-booków to ludzie młodzi: 44% z nich ma 15-24 lata, jak również osoby w wieku 25-34 lat aktywne zawodowo - 22%. Liczną grupę - 19% badanych stanowią osoby między 35-44 rokiem życia. Najniższy odsetek zdeklarowanych fanów ebooków jest w przedziale wiekowym: 45-54 lat, stanowią oni 13% oraz powyżej 54 lat tylko 2%. Struktura wiekowa deklarujących się w badaniu e-czytelników odzwierciedla chęć korzystania z mobilnych aplikacji i pojawiających się na bieżąco nowych urządzeń technologicznych, z których najchętniej korzystają ludzie młodzi ( ponad 15 % to studenci) i osoby wieku 25-34 lat, ponad 50% z nich ma wykształcenie wyższe. Większość z e-czytelników, ponad 60% zamieszkuje duże i bardzo duże miasta.

Z jakich urządzeń korzystamy do e-lektury?

Jak wynika z badania ciągle jeszcze większość respondentów, mimo rosnącej dynamicznie sprzedaży e-czytników korzysta z laptopa, stanowią oni aż 62% wszystkich uczestników badania. Ponad 17 % to posiadacze popularnych smartfonów, a 15 % to posiadacze e-czytników wśród których największą grupę stanowią Kindle - 10%. Właścicielami tabletów jest według deklaracji 6% wszystkich osób biorących udział w badaniu.

Czym kierujemy się przy zakupie e-czytnika?

Obserwując rosnącą liczbę sprzedaży e-czytników, która zapewne znacznie się zwiększy w okresie przedświątecznym, postanowiliśmy zapytać jakimi kryteriami kierują bądź kierowali się kupujący. Dwie najczęściej zaznaczane w badaniu odpowiedzi to: zastosowanie urządzenia - do pracy, edukacji i wypoczynku - 22% oraz cena, którą wybrało 21% osób. Kolejne wysoko wskazane z listy kryterium wyboru to wielkość ekranu - 19% odpowiedzi. Dla 10% respondentów wybór związany jest z dostępnymi formatami -10% wskazań oraz z systemem operacyjnym 5% odpowiedzi. Obecnie mniejszym problemem niż dawniej jest dostępność formatów na konkretne urządzenia.

Jakie ebooki najczęściej czytamy?

Najczęściej jak wynika z badania czytamy ebooki z kategorii : fantastyka 21% wskazań oraz literaturę piękną - jak deklaruje 20% badanych oraz kryminał, sensacje i horror - łącznie 17% e-czytelników. Chętnie sięgamy również po literaturę faktu i e-książki edukacyjne - obie kategorie wskazuje po 11% badanych. Na kolejnych pozycjach na liście najczęściej czytanych ebooków są tytuły dla dzieci, poradniki oraz książki biznesowe i publicystyka.

Czym się kierujemy wybierając ebooka?

Dla fanów ebooków najważniejszy przy wyborze jest tytuł , autor oraz wydawnictwo - łącznie 57% wskazań. Kolejną kluczową kwestią jest oczywiście cena, którą zaznaczyło w ankiecie ponad 26% uczestników badania. Warto dodać, że obecnie około 60% nowości z list bestsellerów sieci Empik czy Merlina pojawia się również w wersji elektronicznej - jeszcze rok temu było to zaledwie kilka tytułów. Wybierając ebooka oczywiście kierujemy się również dostępnymi formatami jak wskazuje 12% badanych, pozostałych 5% podaje inne mniej znaczące cechy. W tym miejscu warto wspomnieć o bundlach czyli pakietach składających się z książki drukowanej oraz ebooka o tym samym tytule, które zostały wprowadzone na rynek w czerwcu tego roku przez Virtualo i Empik. Oferta ta wspiera promocje ebooków wśród tradycyjnych czytelników i zachęca ich do skorzystania z nowej formy lektury i cieszy się dużym zainteresowaniem.

Jak postrzegamy dostępną na rynku ofertę ebooków?

Biorąc pod uwagę, iż porównaniu z Europą Zachodnią udział książek elektronicznych w rynku wydawniczym w Polsce stanowi około 1 % , nie dziwi nas szczególnie fakt, iż aż 57% respondentów ocenia ofertę ebooków jako uboższą od oferty książek papierowych, ale akceptowalną. Wysoka dynamika wzrostu i duży potencjał rynku jak zgodnie wskazują eksperci sprawia, że nowych e-czytelników szybko przybywa, a dla 19% z nich oferta jest wystarczająca. Na drugim biegunie znajduje się 18% respondentów dla których propozycja dostępnych ebooków jest niewystarczająca, najczęściej w ich wypowiedziach pada stwierdzenie, iż brakuje ważnych tytułów lub nie znajduję nic dla siebie. Tylko 7% z badanych nie potrafi odnieść się do oferty książek elektronicznych zaznaczając, iż nie kupują ebooków/audiobooków w księgarniach.

GLK. źródło: http://media2.pl

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.