fesstiwal słowa w piosence
--

Instytucje kultury otwórzcie się na publiczność

Wydarzenia [19.07.13]

Otwarcie na publiczność, zauważenie jej potrzeb i oczekiwań oraz przełamanie barier w dostępie do kultury to główne zasady koncepcji audience development – rozwijania widowni. Warto ją wprowadzać, bo można sięgnąć po unijne pieniądze.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Ta mało znana jeszcze w Polsce metoda jest szeroko stosowana m.in. w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Polega na kompleksowym - zarówno ilościowym jak i jakościowym rozwoju publiczności wydarzeń kulturalnych oraz budowaniu trwałych relacji pomiędzy instytucjami kulturalnymi i wszystkimi osobami zaangażowanymi w ich działalność.

Proces zakłada łączenie badania potrzeb, edukacji kulturalnej i niestandardowych działań promocyjno-marketingowych.

Jest to ogromne wyzwanie i nowe zadanie dla managerów kultury, chcących zmienić swoje instytucje oraz przekształcić ich ofertę w otwarte, włączające wydarzenia i doświadczenia kulturalne i społeczne.

Jednak budowanie publiczności dla odbioru europejskich dzieł i zwiększanie dostępu do kultury to jeden z priorytetów nowego programu Komisji Europejskiej dla sektora kultury planowanego na lata 2014-2020, Kreatywna Europa.

- Program wspierać będzie między innymi projekty mające na celu budowanie nowej publiczności i rozwój już istniejącej na przykład poprzez korzystanie z innowacyjnych metod pracy z odbiorcami, nowych mediów i interaktywnych narzędzi internetowych. Skuteczne konkurowanie z wszechobecną kulturą angloamerykańską, dotarcie do jak największej liczby odbiorców w innych krajach europejskich oraz sprostanie wyzwaniu, jakim jest cyfryzacja i globalizacja to zadania, które przed instytucjami kultury stawia Komisja Europejska - podkreśla Anna Hieropolitańska, koordynująca pracę Punktu Kontaktowego ds. Kultury, działającego w strukturach Instytutu Adama Mickiewicza.

W kontekście idei audience development instytucje kultury powinny opierać swoją codzienną pracę na silnym związku z odbiorcami swoich działań i świadomie kreować tę relację.

Na czym to polega?

Zakładając, że publicznością są na przykład widzowie, czytelnicy, słuchacze jak i uczniowie, studenci i wolontariusze, a także partnerzy i sponsorzy oraz wszystkie osoby zaangażowane w działalność danej instytucji należy dążyć do maksymalnego zaktywizowania wszystkich tych grup podejmując długofalowy i spójny proces stawiający publiczność w centrum działań.

 

Specjaliści zajmujący się tematem podkreślają także konieczność wyjścia poza "sprzedaż wydarzeń" podając, jako alternatywę całościowy program marketingowy obejmujący sprecyzowanie misji organizacji, określenie grup docelowych i przygotowane strategii rozwoju dostosowanej do jasno sformułowanych celów.

Poza budowaniem publiczności priorytetem Kreatywnej Europy jest także budowanie kompetencji sektorów kultury i kreatywnych do skutecznego działania na poziomie ponadnarodowym.

Program ma włączyć miliony obywateli do udziału w kulturze. Ponad 300 tys. artystów i pracowników sektora kultury z Europy poprzez realizację ponadnarodowych projektów będzie mogło dotrzeć do odbiorców w innych krajach.

Wsparta zostanie dystrybucja ponad tysiąca filmów europejskich, które docelowo dotrą do publiczności w całej Europie i poza nią. Ponad 5,5 tys. książek i innych dzieł literackich zostanie przetłumaczonych w różnych krajach, co pozwoli autorom europejskim zaistnieć na szerszą skalę, a czytelnikom umożliwi dostęp do ich twórczości w ojczystym języku. Obliczono, że co najmniej 100 mln osób będzie miało styczność z projektami sfinansowanymi w ramach tego programu.

Kreatywna Europa wykorzysta dotychczasowe doświadczenie programów Kultura, MEDIA i Media Mundus. Zasadą przewodnią pozostanie niezmiennie inwestowanie we współpracę i projekty ponadnarodowe, czyli dofinansowywanie tych obszarów, które mogą przynieść korzyści na skalę europejską, a nie tylko lokalną czy krajową.

Program Kreatywna Europa będzie otwarty dla wniosków składanych przez instytucje, organizacje i przedsiębiorstwa działające w sektorze kultury, audiowizualnym i kreatywnym. Będzie wspierać działania w dziedzinach takich, jak: film, telewizja, muzyka, teatr, sztuki wizualne, dziedzictwo kulturowe, literatura, działalność wydawnicza, sztuki interdyscyplinarne, czy gry wideo.

Budżet programu planowany jest na poziomie 1,8 mld euro.

 

GLK. źródło: portalsamorzadowy.pl

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.