fesstiwal słowa w piosence
--

Czy Wielkiej Brytanii grozi kulturalne zubożenie?

Rynek zagraniczny [15.11.13]

Brytyjskie środowiska twórcze obawiają się, że najnowsza propozycja rządu wpłynie destruktywnie na poziom kulturalny społeczeństwa.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Światem pisarzy, aktorów i akademików wstrząsnęła wiadomość, że Michael Gove, minister edukacji w rządzie Davida Camerona planuje, aby egzamin z literatury nie był obowiązkowo zdawany przez uczniów piątego roku szkoły średniej. O ile egzamin z praktycznego języka angielskiego wciąż będzie obowiązkowy, o tyle literaturę uczniowie będą mogli już wybierać, jako przedmiot fakultatywny. Wielu komentatorów obawia się, że klasyczne dzieła Dickensa, czy Austen zostaną wymazane z publicznej świadomości.Czy literatura zmierza tą samą drogą, co łacina? Czy jeden z fundamentów klasycznej edukacji zostanie zarezerwowany dla nielicznych?

 

Z drugiej strony przedstawiciele ministerstwa stawiają pytanie: co z dzieł Szekspira są w stanie zrozumieć dzieci w wieku 14-16 lat?

Być może do wielkich dzieł literackich trzeba dojrzeć, a zmuszanie dzieci do czytania klasyków może je tylko zniechęcić do sięgania po książki w przyszłości. A może wręcz przeciwnie, należy dzieciom od najmłodszych lat wpajać nawyk sięgania do książek, aby kształtować ich wyobraźnię i rozwijać słownictwo? To właśnie w okresie szkolnym (i może na studiach) mamy jeszcze czas na czytanie klasyków, później bywa z tym coraz trudniej.

W porównaniu z „Bogurodzicą” czy twórczością Cypriana Kamila Norwida omawianymi przecież w polskich liceach powieści Jane Austen to kaszka z mleczkiem. Nie możemy doprowadzić do sytuacji, że wszystko, co wymaga większego skoncentrowania uwagi i wyciągnięcia wniosków będzie eliminowane z kanonu lektur. Jeśli młodzież ma się uczyć w szkole nie tylko o suchych faktach na temat świata, ale też o tym, jak je oceniać, o podstawowych wartościach, o empatii, relacjach, to klasyczna literatura jest świetnym punktem wyjścia do takiej dyskusji. 

Nie wyobrażam sobie szkoły, w której nie będzie Szekspira. Na pewno istotne jest tutaj, w jaki sposób uczy się młodzież na lekcjach poświęconych literaturze. Może chętniej nastolatek zagłębi się w meandry duszy poszczególnych bohaterów, kiedy będzie zaangażowany w wystawienie danego dzieła jako szkolnego przedstawienia? Lub w jakikolwiek inny sposób zachęcony do kreatywności i indywidualnego podejścia zamiast wykuwania formułek podanych przez nauczyciela.

Póki co pomysł ministerstwa dopiero nabiera kształtów, lecz już teraz wzbudza wielkie kontrowersje.

Adam Stohnij, Agnieszka Grzegorzewska, theindependent.co.uk

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.