fesstiwal słowa w piosence
--

Europejski kongres kultury

Wydarzenia [12.08.11]

Za cztery tygodnie zaczyna się we Wrocławiu Europejski Kongres Kultury. Towarzyszyć mu będzie maraton pokazów i działań plastycznych. Ale sztuki wizualne nie będą jedynie oprawą dla debat zaproszonych gości. Będą ważnym głosem w dyskusji nad hasłem kongresu "Sztuka jako narzędzie zmiany społecznej"

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Wszystkie wrocławskie galerie zaplanowały na czas kongresu specjalne wydarzenia. Tuż przed jego rozpoczęciem przybędą w mieście dwa nowe miejsca prezentacji sztuki: strychy Muzeum Narodowego i Schron przy pl. Strzegomskim. W tym drugim tymczasowo, zanim powstanie gmach Muzeum Współczesnego Wrocław, eksponowane będą zbiory Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Jednak wystawy i imprezy wpisane w program Europejskiego Kongresu Kultury ulokowane zostały na Terenach Wystawowych przy Hali Stulecia.

W samej hali zorganizowana będzie ekspozycja zbiorowa pod filmowym tytułem "Jutro nie umiera nigdy". Nie spotkamy na niej jednak agenta 007, tylko prace autorów podejmujących temat świetlanej przyszłości obiecanej światu m.in. podczas nowojorskiej Wystawy Światowej w 1964 roku. Zostały na niej zaprezentowane najnowsze odkrycia technologiczne oraz inżynieryjne i dizajnerskie koncepcje, które miały zrewolucjonizować świat. We Wrocławiu twórcy odniosą się do aktualnych problemów. Ich prace mają po czterodniowej ekspozycji zostać zamknięte w kapsule czasu na 100 lat, by w przyszłości stać się testamentem naszej epoki. Swoje dzieła pokażą, a następnie włożą do kapsuły m.in. Richard Barbrook i Mariana Castillo Deball oraz Polacy, m.in: Hubert Czerepok, Paweł Jarodzki, Jerzy Kosałka, Bartosz Mucha, Kama Sokolnicka.

W Pawilonie Czterech Kopuł otwarta zostanie prezentacja "10x10". Przygotowuje ją dziesiątka młodych kuratorów z całej Europy wskazanych przez kuratorską, równie międzynarodową starszyznę. Każdy z nich zaprosił do współpracy artystów: zagranicznych i lokalnych, którzy w różny sposób interpretują ideę przewodnią kongresu - hasło "Sztuka jako narzędzie zmiany społecznej". Zobaczymy dziesięć niezależnych wystaw złożonych z rozmaitych wypowiedzi - od fotografii, prac wideo, site specyfic, performance, po działania w przestrzeni miejskiej inspirowane hasłem "Wrocław - miasto spotkań". Wśród wystawianych prac znajdą się m. in.: obiekt-neon z napisem po rosyjsku "House of Energetic Culture" autorstwa Claire Fontaine, instalacja "Art is dangerous" hiszpańskiego artysty Enrique Marty'ego, stawiająca pytania o społeczny status sztuki i wartości, którymi rządzi się zachodni świat artystyczny, i dokumentacja projektu Antoniego Abada, realizowanego w różnych częściach świata z udziałem przedstawicieli społeczności marginalizowanych i wykluczanych. Publiczność będzie mogła wziąć udział w "Biesiadzie" przygotowanej przez Josefine Lyche, Olivera Larica i Pawła Jarodzkiego, podejrzeć Cezarego Bodzianowskiego, być świadkiem lekcji chodzenia organizowanych przez Romana Ondáka czy też dzięki słoweńskiej grupie prostoRož spełnić marzenie o zostaniu gwiazdą filmową.

Ale to nie wszystko - w Pawilonie Czterech Kopuł swój komentarz do historii i współczesności przedstawi jeden z najbardziej znanych polskich autorów - Mirosław Bałka. Co prawda stworzy on obiekt, ale jego pokaz "Wege zur Behandlung von Schmerzen" włączony został do cyklu działań performatywnych "Trickster 2011", w którym zaplanowano wypowiedzi artystów - aktywistów kontestujących ład kulturalny i społeczny. Będą wśród nich spektakl "Poczekalnia 0" Doroty Masłowskiej i Krystiana Lupy (znany dotąd pod roboczym hasłem "X-peryment", "Tęczowa Trybuna 2012" Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego (napiszemy o nich szerzej w kolejnym odcinku zapowiadającym wydarzenia kongresowe) czy też performance Oskara Dawickiego "Przyczynek do anatomii złego smaku".

Między halą i pawilonem zostanie wybudowana specjalna przestrzeń - Emergency Room - do której Thierry Geoffroy i Michał Bieniek codziennie zapraszać będą autorów do komentowania aktualnych zdarzeń społecznych i politycznych. Prezentowane prace, niezależnie od formy - czy będą to instalacje, obiekty plastyczne, wideo-art, happening, czy performance - mają mieć charakter krytyczny, interwencyjny. Wszystkie będą rejestrowane, a część z nich publikowana i komentowana w internecie. Przez cztery dni kongresu o godz. 12.30 następować będzie zmiana ekspozycji.

Na mapie kongresowych zdarzeń znalazła się też willa rodziny Dzieduszyckich przy ul. Kampinoskiej 23, gdzie w ramach projektu "House of change" działać będą artyści zaproszeni przez kuratorów Przeglądu Survival. Koncepcja wystawy polegać będzie na wykorzystaniu przez twórców wnętrza i charakteru willi do skonstruowania fikcyjnej fabuły.

W odróżnieniu od innych wydarzeń kongresu wstęp na wszystkie wystawy będzie otwarty i bezpłatny, a akredytacja obejmuje jedynie wernisaże.



Europejski Kongres Kultury odbędzie się od 8 do 11 września. Co tydzień w czwartek prezentujemy najważniejsze wydarzanie planowane podczas kongresu i gości, którzy zapowiedzieli przyjazd do Wrocławia.

P.B., źródło: wroclaw.gazeta.pl

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.