fesstiwal słowa w piosence
--

Młodzi chłopcy lubią łatwiejsze książki

[29.04.10]

Chłopcy częściej wybierają książki wymagające mniej wysiłku umysłowego podczas czytania – wynika z najnowszych badań dotyczących preferencji czytelniczych u dzieci w Wielkiej Brytanii. Z wiekiem staje się to coraz bardziej widoczne.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Badaniami objęto 100 tys. osób w wieku od pięciu do szesnastu lat. Młodzi ludzie odpowiadali w internecie na pytania dotyczące książek, które przeczytali. Wykazano, że większość dziewczynek wybierała książki dużo trudniejsze, niż chłopcy. Jednak według profesora Keitha Toppinga (Dundee University), który przewodniczył badaniom, zarówno chłopcy, jak i dziewczynki czytają tak samo dużo. Twierdzi on natomiast, żeby uważniej przyglądać się temu, co obecnie czytają nasze dzieci.

Największą różnicę dotyczącą poziomu trudności wybieranych lektur u dziewcząt i chłopców można dostrzec w grupie wiekowej od trzynastu do szesnastu lat. Dziewczyny w tym wieku czytają głównie "Zmierzch" Stephanie Meyer, która to powieść została uznana za trudniejszą, niż „The Dark Never Hades” Petera Lanceta, preferowaną przez chłopców. Dzieci uzdolnione (za takie uznaje się te, które czytają książki przeznaczone dla starszych o dwa lata) nie wymagają od siebie wystarczająco dużo w kwestii czytania. Większość z nich wybiera książki na poziomie niższym w stosunku do umiejętności czytelniczych, jakich nabywa się w danym wieku – wynika z ankiety.

Popularność książek o Harrym Potterze spada. Dwa lata temu J.K. Rowling znajdowała się na drugim, teraz zajmuje dziewiąte miejsce w rankingu najbardziej popularnych autorów książek dla dzieci. Profesor Topping mówi, że chłopcy prawdopodobnie przeczytali już wszystkie książki o Harrym i już nie znajdują dla siebie nic ciekawego. Dodaje też, że Stephanie Meyer to wschodząca gwiazda wśród autorów dziecięcych, ale najbardziej popularny jest Roald Dahl.
- Jego książki są ważne dla wielu dzieci i lubią go zarówno chłopcy, jak i dziewczęta, co sprawia, że jest tak popularny – uważa profesor Topping.

Profesor namawia do zainteresowania się tym, co czytają tak młodzi ludzie. - Jeżeli dzieci czytają książki będące dużo poniżej poziomu ich zdolności, to może rzeczywiście sprawia im to przyjemność i zapewnia relaks. Ale też powoduje, że nie rozwijają one swoich umiejętności czytania i pisania. Istnieje nawet ryzyko, że ta umiejętność znacznie się z czasem ogranicza – podkreśla profesor.

Przedstawione badania stoją w opozycji do podobnych przeprowadzonych dwa lata temu. Wtedy raport mówił, że to chłopcy wybierali trudniejsze książki. Ale profesor Topping zaznacza, że dwa lata temu przebadano mniejszą grupę dzieci, dlatego ostatnia ankieta jest bardziej adekwatna.

GLK. źródło: wp.pl

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.