fesstiwal słowa w piosence
--

Elżbieta Zubrzycka - Schudnąć bez diety

Recenzje [21.06.04]

Choć trudno w to uwierzyć, to jednak osoby z nadwagą stanowią, niestety, prawie 50% społeczeństwa powyżej 30 lat. Piszę „niestety”, bo przecież problem nadwagi i otyłości nie wiąże się jedynie z dyskomfortem psychicznym, ale jest też często przyczyną wielu poważnych schorzeń i dolegliwości.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Elżbieta Zubrzycka porusza w swojej książce problem nadwagi, otyłości i odchudzania z psychologicznego punktu widzenia. Autorka opiera się na własnych badaniach naukowych przeprowadzonych w grupie ponad stu osób otyłych i tak samo licznej grupie osób szczupłych. Dokonuje również zwięzłego przeglądu badań naukowych nad problemem otyłości w USA.

Podstawową różnicą pomiędzy pracą Zubrzyckiej a innymi tego typu publikacjami jest psychologiczny, a nie medyczny punkt widzenia. Autorka interesuje się bardziej stanowiskiem, motywacją i argumentami pacjenta. Występuje z pozycji nie lekarza, a osoby otyłej, która – mimo, że swoją nadwagę akceptuje, to jednocześnie tłumi w sobie problemy z nią związane.

Schudnąć bez diety to pozycja kierowana głównie do otyłych kobiet, którym narzucony kulturowo model fizycznej atrakcyjności odbiera wiarę we własną wartość, burzy podstawy samoakceptacji. Normy społeczne „prześladują” nadwagę, a „uroda kobiety, o ile spełnia wzorzec społeczny, jest często podstawą jej życiowych sukcesów i powodzenia w osiąganiu zamierzonych celów”.

Jednak Zubrzycka jest przeciwniczką morderczych diet bowiem „dieta upokarza”, odbiera wiarę we własne siły, powoduje utratę zaufania do siebie. Według Zubrzyckiej większość poradników tzw. „zdrowego żywienia” opiera się w swych zaleceniach i diagnozach nie na naukowej wiedzy, ale na mitach i przesądach: „Jest jeszcze wiele innych popularnych przekonań, z całą powagą zalecanych w różnych poradnikach: jeść rano, a nie wieczorem, rzadko i dużo – w innych przeciwnie, często i mało, a żuć powoli. Tymczasem nie ma żadnego naukowo udokumentowanego potwierdzenia, aby właśnie taki, a nie inny sposób jedzenia zwiększał efekty odchudzania”.

Jak wie schudnąć trwale, ale bez wysiłku? Aby tego dokonać trzeba przede wszystkim: „uświadomić sobie mechanizmy psychologiczne leżące u podłoża otyłości, wywołujące ją lub podtrzymujące. Trzeba zrozumieć, co dobrego wypływa dla nas ze stanu, w którym się znaleźliśmy”.

Dalej Zubrzycka prezentuje pełne zalecenia i założenia terapii mającej doprowadzić do leczenia otyłości i pozbycia się nadwagi. Jednocześnie podkreśla, że „wzrost aktywności fizycznej powinien stać się zasadniczym elementem procesu pozbywania się nadmiaru tłuszczu”. W leczeniu otyłości niezwykle korzystne okazują się również spotkania psychoterapeutyczne i terapie – zwłaszcza grupowe.

Schudnąć bez diety zawiera również opisy niezwykle interesujących eksperymentów psychologicznych przeprowadzanych wśród osób z nadwagą i odchudzających się.

Czy relaks, głodówka, post, autohipnoza, autosugestia czy terapia grupowa przynoszą większe efekty niż np. dieta Kwaśniewskiego? Wydaje się, że tak, ale z całą pewnością na to pytanie odpowiedzieć nie potrafię.

Wydana przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne książka Elżbiety Zubrzyckiej należy do serii „Na bakier z jedzeniem”, w której ukazały się również Nadwaga jest sprawą rodziny i Anoreksja, bulimia, otyłość.


Elżbieta Zubrzycka, Schudnąć bez diety. Mity na temat nadwagi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001, s. 106, ISBN 83-87957-39-9

Piotr Huniewicz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.