fesstiwal słowa w piosence
--

Nie tylko Szancer. Baśnie Andersena w polskiej ilustracji książkowej

Wydarzenia [14.04.14]

Miejska Biblioteka Publiczna w Lublinie, Instytut Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych zapraszają na wykład Emilii Śliwczyńskiej "Nie tylko Szancer. Baśnie Andersena w polskiej ilustracji książkowej".

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

16 kwietnia 2014,  godz.  17.00

Filia nr 2,  ul. Peowiaków 12

Ilustracja jest to utwór rysunkowy, malarski, graficzny lub fotograficzny towarzyszący tekstowi i mający go objaśniać, interpretować lub dopowiadać, wzmacniać jego działanie na emocje czytelnika. Dziś ilustracja szczególną rolę odgrywa w książkach dla dzieci, jednak początkowo przez wiele stuleci służyła wyłącznie dorosłym. Dopiero zmiany społeczne, wywołane przez rewolucję 1688 r. w Anglii, a w 100 lat później przez Wielką Rewolucję we Francji, a także pisma J.J.Rousseau, przyczyniły się do zauważenia potrzeb dzieci, co zbiegło się w czasie z zainteresowaniem dydaktyczną stroną opowieści moralnych w obrazach. Udoskonalenie technik graficznych w XIX wieku umożliwiło rozwój książki ilustrowanej, a romantyzm wpłynął na charakter książki dziecka, włączając do niej rozrywkę i zabawę, a także nowe tematy – fantastyczne opowieści zaczerpnięte z folkloru i z popularnych dziecięcych rymowanek. Taki był kontekst powstania baśni Andersena – jednego z najwybitniejszych twórców romantyzmu, który ciągle bywa niesłusznie postrzegany jako pisarz wyłącznie dziecięcy.


Pierwsze polskie edycje baśni Andersena, ukazujące się od 1859 roku, zawierały ilustracje autorstwa wybitnych artystów zagranicznych - Vilhelma Pedersena,  Edwarda Dulaca, Kaya Nielsena – albo anonimowe importowane drzeworyty, które były wówczas wszechobecne. Jednak już pod koniec XIX wieku zaczęły w Polsce dominować wydania baśni z ilustracją autorską.
Po drugiej wojnie światowej, w okresie 1944-1989 szata graficzna książki dla dzieci ewoluowała w kierunku coraz większej wartości estetycznej. W wyniku specyficznej sytuacji politycznej, w niemal całkowitej izolacji rozwinęła się tak zwana "polska szkoła ilustracji", święcąca w latach 50 i 60 tryumfy na arenie międzynarodowej. Jednym z jej twórców był Jan Marcin Szancer, którego ilustracje baśni Andersena do dziś cieszą się niedoścignioną popularnością i ukazują się w kolejnych reedycjach. Uczniowie i kontynuatorzy Szancera: Stanny, Murawski, Siemaszko i inni, tworzyli własne interpretacje baśni Andersena, równie wartościowe artystycznie i rozwijające estetyczną wrażliwość młodego czytelnika.
W latach 80 polską ilustrację dotknął kryzys poligraficzny, natomiast po zmianie ustroju, w wyniku podporządkowania poligrafii prawom wolnego rynku, nadal ukazywały się  wydania z miernymi projektami ilustracyjnymi w konwencji naiwnego realizmu. Ciągle jednak pozostaje żywa tradycja polskiej szkoły ilustracji, obecna w realizacjach takich twórców, jak: Agnieszka Żelewska, Paweł Pawlak, Aleksandra Kucharska-Cybuch i inni. Ilustracja bowiem, podobnie jak poezja, spychana na margines współczesnej kultury, żyje nadal, ponieważ nadal istnieje grupa odbiorców, która jej oczekuje.

Cykl wykładów zadedykowany jest pamięci  prof. Małgorzaty Kitowskiej-Łysiak i prof. Elżbiety Wolickiej-Wolszleger

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.