fesstiwal słowa w piosence
--

Lucius Shepard przyjeżdza do Polski

Rynek zagraniczny [20.08.13]

LUCIUS SHEPARD, owiany legendą laureat nagród World Fantasy Award, Nebula, Hugo, nagrody Johna W. Campbella, przyjeżdża do Polski 30 sierpnia. Jego wizyta towarzyszy premierze powieści "Modlitewnik Amerykański", która ukazuje się 9 sierpnia nakładem Wydawnictwa Mag. Autor jest gościem organizatorów POLCON 2013, gdzie odbędzie szereg spotkań z czytelnikami.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

W okresie publikacji swych pierwszych opowiadań, czyli na początku lat 80. minionego stulecia, Lucius Shepard, podobnie jak William Gibson, został uznany za największą wschodzącą gwiazdę fantastyki tamtego okresu. W ciągu jednej dekady obaj pisarze stali się najbardziej lubianymi przez czytelników fantastyki twórcami.

W roku 1984 ukazała się jego pierwsza powieść, Green Eyes, która opowiada o klinice opracowującej metodę wskrzeszania ludzkich zwłok. Utwór łączy w sobie elementy fantastycznonaukowe i horror, ale przede wszystkim epatuje tym, co do dziś jest znakiem firmowym Sheparda − wyrafinowanym literackim stylem, niezwykłym sposobem snucia samej opowieści i świetną konstrukcją postaci. Rok później pisarz otrzymał nagrodę im. Johna W. Campbella jako najlepszy debiutant. Wkrótce posypały się nominacje oraz kolejne wyróżnienia: w 1985 roku nagroda czytelników miesięcznika „Locus” za opowiadanie Salwador, Nebula w 1986 za Przepustkę, World Fantasy Award w 1988 za zbiór opowiadań The Jaguar Hunter, Hugo w 1990 za Balladę o Billu Pąklarzu. Większość opowiadań i nowel z tego okresu zebrano w dwóch zbiorach The Jaguar Hunter (1987) i The Ends of The Earth (1990) uznawanych dziś za pozycje kultowe. Druga powieść pisarza, Zielony kocur diabła z 1987 roku, wzbudziła ogromne zainteresowanie czytelników i uznanie krytyki − została przełożona na kilka języków i doczekała się kilku wydań, a w pewnym okresie znalazła się nawet na horyzoncie zainteresowań samego Jamesa Camerona.

Choć w lata dziewięćdziesiąte pisarz brawurowo wkroczył nie tylko ze znakomitym zbiorem opowiadań, ale i świetną mikropowieścią pod tytułem Kalimantan (1990) − ukazała się u nas w trzech częściach na łamach „Nowej Fantastyki” w 2003 roku − była to dekada jego nieco mniejszej aktywności artystycznej. W roku 1993 do księgarń trafiła powieść The Golden, stanowiąca połączenie horroru z wampirami i dziewiętnastowiecznej powieści detektywistycznej, w 1997 zbiór opowiadań Beast of the Heartland (poza Stanami ukazał się pod tytułem Barnacle Bill the Spacer and Other Stories). Tymczasem pierwsza dekada nowego milenium okazała się dla Luciusa czasem bardzo pracowitym i płodnym. Na szczególną uwagę spośród opublikowanych w tym okresie tekstów zasługują powieści: Modlitewnik amerykański (2004), Viator (2004), Softspoken (2007) oraz Vacancy (2009), zbiory opowiadań Trujillo (2004) i Eternity and Other Stories (2005), a także dwa książkowe wydania mikropowieści o smoku Griaule’u: Dom Kłamcy (2004) i Łuska Taborina (2010). W roku 2008 wydawnictwo Subterranean Press opublikowało zbiór jego najlepszych opowiadań − The Best of Lucius Shepard. W tym samym roku pisarz otrzymał nagrodę Hugo za nowelę Gwiazdy widziane przez kamień.

Twórczość Luciusa Sheparda jest charakterystyczna i rozpoznawalna nie tylko ze względu na swą artystycznie wysublimowaną formę (John Clute stwierdził swego czasu, że wraz z Johnem Crowleyem Shepard należy do najbardziej wyrafinowanych literacko współczesnych twórców fantastyki z USA), ale i nader barwnie opisywane miejsca akcji (najczęściej są to południowoamerykańskie dżungle bądź ostępy północnoamerykańskiego Południa) oraz umiejętne i wnikliwe badanie mroków ludzkiej duszy, jej pragnień, tęsknot i niespełnienia, budzące skojarzenia z pisarstwem Josepha Conrada i Grahama Greene’a.

Sam Lucius to postać owiana legendą, której w znacznej części sam jest autorem. Jako wyborny gawędziarz lubi snuć długie opowieści o swych niezliczonych przygodach: częstych podróżach po najbardziej egzotycznych miejscach Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej i Karaibów, niezwykłych pracach, jakie zdarzało mu się wykonywać, zdumiewających znajomościach, jakie zawierał, oraz szalonej karierze muzyka jazzowo-bluesowo-rockowego. Ale które z nich są prawdziwe, a które to wytwór bujnej wyobraźni pisarza, tego nie sposób stwierdzić.

"Modlitewnik amerykański" - oniryczno-magiczna podróż po amerykańskim Południu

 

Przedstawiciel amerykańskiego realizmu magicznego, laureat World Fantasy Award przedstawia trzy mikropowieści osadzone w oniryczno-magicznym klimacie amerykańskiego Południa. Wydane w Uczcie Wyobrażni ukazują się 9 sierpnia 2013.

Od pierwszych scen "Modlitewnika amerykańskiego" Lucius Shepard wyraźnie zaznacza swoją obecność w klasycznej amerykańskiej tradycji pamiętnikarskiej. Wardlin Stuart jest amerykańskim mesjaszem, człowiekiem, który (jak się wydaje) ma bezpośrednią łączność z Bogiem – jeśli jednak jest to prawda, to jest to bóstwo zupełnie inne od wszystkich, do jakich się w przeszłości modliliście. Historia Stuarta zaczyna się od zabicia mężczyzny w barze i dziesięcioletniego wyroku za zabójstwo. W więzieniu Stuart zaczyna pisać – tworzy utwory prozatorskie, wiersze i modlitwy, które jednak nie są kierowane do żadnego rozpoznawalnego boga. Za cel stawia sobie osiąganie drobnych sukcesów, nie marzy o cudach, lecz – i to już zakrawa na cud – jego prośby się spełniają, bez względu na to, czy prosi o dziewczynę dla siebie, czy o specjalne przywileje dla współwięźniów. Szybko zostaje uznany za prawdziwego szamana, z więzienia wychodzi w glorii sławy – i sława ta popycha go do konfliktu i nieuniknionej konfrontacji z fanatycznym kaznodzieją.

Luizjański blues

Witajcie w luizjańskim Grail – mieścinie leżącej tuż poza granicami rzeczywistości, gdzie plemienny szaman spotyka się z Jezusem, a miejscowi modlą się do nich obu. Posępna historia odsłania przed czytelnikiem mroczne głębie psychologii Grail i motywacji jego mieszkańców. Viator

Czterej mężczyźni, zakwaterowani na pokładzie Viatora (frachtowca, który przed dwudziestu laty wbił się w ląd na odludnym odcinku alaskańskiego wybrzeża) i zatrudnieni do oceny jego wartości jako źródła surowców z odzysku, po pewnym czasie zaczynają się dziwacznie zachowywać. Ich domniemany szef, Thomas Willander, trapiony niepokojącymi snami, dochodzi do wniosku, że źródło ekscentrycznych zachowań załogi znajduje się na pokładzie Viatora. Zwraca się o pomoc do mieszkanki pobliskiej wioski Kaliaska i wspólnie zaczynają badać przeszłość statku, próbując ustalić – między innymi – jak to się stało, że wpadł na mieliznę, i kim jest tajemniczy człowiek, który wynajął całą czwórkę.

 

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.