fesstiwal słowa w piosence
--

Polska Izba Książki na Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

Wydarzenia [22.04.15]

W przeddzień święta książki obchodzonego na całym świecie 23 kwietnia, Polska Izba Książki zorganizowała konferencję prasową, inaugurując tym samym obchody ŚDKiPA w całej Polsce.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Spotkanie podzielone zostało na dwie części. W pierwszej kolejności podjęty został temat relacji pisarzy z ich czytelnikami w dobie cyfrowej, aby następnie przejść do najnowszych wyników badania opinii publicznej na temat preferencji zakupowych Polaków w odniesieniu do książek.

 

Zebranych powitał Włodzimierz Albin, prezes PIK, oddając głos Soni Dradze, która moderowała spotkanie. Wstępem do dyskusji na głównym tematem konferencji było wystąpienie prof. Grzegorza Leszczyńskiego z Uniwersytetu Warszawskiego, które zainspirowało dalszą dyskusję między zaproszonymi pisarzami. Nad tym, czy rewolucja cyfrowa faktycznie zmienia jakość relacji autor-czytelnik, rozmawiano z Małgorzatą Gutowską-Adamczyk, Grzegorzem Kasdepke, Magdaleną Parys oraz Eustachym Rylskim. Nowe możliwości ułatwiają czy raczej przeszkadzają w twórczości pisarskiej? Spotkanie z czytelnikami za pośrednictwem mediów elektronicznych może być głębsze, bardziej osobiste? A może ta forma zdecydowanie „odczłowiecza” i „mechanizuje” spotkanie pisarza i czytelnika? Odpowiedzi okazały się nie być tak oczywiste, jak może się wydawać.

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich jak co roku daje okazję do refleksji nad szerszymi zagadnieniami, które dotyczą sfery kultury i jej miejsca w życiu codziennym. Tym razem podczas konferencji PIK inaugurującej obchody ŚDKiPA w Polsce, postanowiliśmy porozmawiać o tym, jak nowe media i rewolucja technologiczna wpłynęły na relacje pisarzy z czytelnikami. Czy rację ma Magdalena Parys, laureatka tegorocznej Nagrody Literackiej Unii Europejskiej, twierdząc, że wspomniana relacja w obecnej dobie jest rewolucją w pełnym tego słowa znaczeniu?

Przyczynek do prowadzonej przez Sonię Dragę dyskusji z zaproszonymi pisarzami – Małgorzatą Gutowską--Adamczyk, Grzegorzem Kasdepke, Magdaleną Parys i Eustachym Rylskim – dały rozważania prof. Grzegorza Leszczyńskiego z Uniwersytetu Warszawskiego, który w swoim wystąpieniu poruszył istotne kwestie wiążące się z przejściem relacji autor-czytelnik z ery analogowej w cyfrową. Zapytaliśmy naszych gości, jakie są ich refleksje na ten temat. Małgorzata Gutowska-Adamczyk wspomina: „Kiedy wiele lat temu marzyłam o pracy pisarza, nie mogłam nawet podejrzewać, że oprócz tego, co za tę pracę jest zwykle uważane, będę też miała niemal drugie tyle obowiązków związanych z utrzymywaniem kontaktów z czytelnikami, bo dystans między autorem a czytelnikiem bardzo się skróci”.

Na koniec spotkania – w nawiązaniu do starań środowiska o Ustawę o książce – Grzegorz Majerowicz, wiceprezes PIK, zaprezentował wnioski z badania opinii publicznej zrealizowanego przez Instytut Millward Brown na zlecenie PIK. Wynika z niego, że dla 64 proc. badanych książek nie można traktować jak typowych produktów, bo mają one charakter szczególny. Ponadto tylko dla co czwartego z nas propozycja księgarń powinna koncentrować się wyłącznie na pozycjach, które cieszą się największym zainteresowaniem, czyli głównie nowościach i bestsellerach. W tym kontekście w Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich ogłoszona została kampania „Ocal Książki".

  

Sytuacja książki w Polsce – kryminał, dramat czy może już horror?

Przeszło połowa Polaków otwarcie przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie kupiła ani jednej książki, w tym również książki dla dzieci. Co trzeci badany zgadza się ze stwierdzeniem, że książki są normalnym produktem i powinny być traktowane tak samo, jak inne towary z segmentu FMCG, stawiając tym samym książkę na jednej półce z jogurtem lub pralką. To wyniki najnowszych badań1 przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Izby Książki (PIK), która 23 kwietnia – w Światowym Dniu Książki – rozpoczyna kampanię #ocalksiazki, mającą w bezpośredni sposób nawiązywać do benefitów Ustawy o książce.


Sytuacja wyjściowa, czyli jak (nie) kupujemy książek

Tylko 48 proc. Polaków w ciągu ostatniego roku kupiło jakąkolwiek książkę. Największy odsetek, z grona osób kupujących książki, zakupił przez ten czas od 2 do 3 pozycji (25 proc. respondentów) lub od 4 do 5 pozycji (21 proc. respondentów). Średnia liczba książek kupionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy wśród całej populacji wynosi 3,8.

„Książki w Polsce wołają o pomoc. One nie będą strajkować pod Sejmem, nie zorganizują blokady dróg ani żadnej manifestacji. Musimy im pomóc. W Światowym Dniu Książki rozpoczynamy kampanię pod nazwą „Ocalksiazki", której pierwszą odsłoną jest uruchomienie profilu na Facebooku o tej samej nazwie oraz strony internetowej www.ocalskiazki.com.

Celem jest pokazanie, że książki zmieniają rzeczywistość i poszerzają horyzonty. Porównywanie ich do innych produktów czysto konsumpcyjnych jest błędem. Chcemy więc prowadzić rozmowę o książkach oraz benefitach wprowadzenia Ustawy o książce. Zgodnie z tym, co powiedział Paulo Coelho - w życiu istnieją rzeczy, o które warto walczyć do samego końca. W moim przekonaniu o książki warto." – powiedział Włodzimierz Albin, Prezes Rady Polskiej Izby Książki.

Polak w księgarni

64 proc. badanych osób twierdzi, że książek nie można traktować jak typowych produktów, bo mają one charakter szczególny. Pomimo tego, zdecydowana większość bo aż 83 proc., przychylnie patrzy na ofertę zakupu książek w różnego rodzaju promocjach lub na wyprzedaży. Jak pokazują badania, co trzecia książka kupiona w ciągu ostatniego roku była w ofercie promocyjnej.

W badaniach opowiadamy się za dostępnością szerokiej oferty książek w księgarniach – deklaruje tak 66 proc. respondentów. Nieco innego zdania jest co czwarty badany, dla którego propozycja księgarń powinna koncentrować się wyłącznie na nowościach i bestsellerach.

Ustawa na ratunek książce

Odpowiedzią na wiele bolączek, które trawią polski rynek książki, ma być Ustawa o książce. Jej projekt nakłada na wydawców i importerów obowiązek ustalenia jednolitej ceny książki przed wprowadzeniem jej do obrotu. Cena nowości miałaby być stosowana przez 12 miesięcy przez wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż. Taka regulacja pozwoli wydawcom na wydawanie książek, które mają mniejsze szanse rynkowe niż posiadające większe budżety reklamowe bestsellery. Zwiększenie dostępności i podaży ambitnej literatury w przystępnej cenie jest jednym z celów Ustawy. Marcin Garliński, prezes wydawnictwa Muza przyznaje: „W ubiegłym roku po raz pierwszy musiałem zrezygnować z wydania kilkunastu tytułów zagranicznych pisarzy. Nakłady są tak małe, że biznesowo nie opłaca się wprowadzać ambitnej literatury do sprzedaży. Przypuszczam, że to zjawisko może się w najbliższym czasie nasilić”.

Ustawa sprzyja także czytelnikom poszukującym, co pokazują badania, wszelkich okazji cenowych. Wprowadzenie ustawy pozwoli na określenie niższego poziomu cen detalicznych dla wszystkich nowości wydawniczych. Wyrazicielem podobnej opinii jest Zygmunt Miłoszewski twierdząc, że „rozwiązanie jest cudowne, bo sprawia, że ceny książki spadają – nie trzeba w nich uwzględniać rabatów i promocji”.

Dostępność to nie tylko szerokość oferty księgarskiej, ale i wybór miejsca zakupu. Wśród celów Ustawy jest także pomoc mniejszym księgarniom. Ponad połowa badanych deklaruje, że ważna jest dla nich obecność księgarni z fachową obsługą w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Jak można przypuszczać, im mniejsze miasto, tym bliskość księgarni jest bardziej pożądana. Zgadza się z tym pisarka Małgorzata Gutowska – Adamczyk, której zdaniem „mała księgarnia w niewielkim mieście jest często oknem na świat dla tamtejszej publiczności czytającej. Co z tego, skoro jej właściciel dostaje z hurtowni bestseller dwa tygodnie po jego premierze w sieci i na dodatek nie może zaproponować ceny, którą wynegocjowała sieć?”

Pisarze i poeci – symbole kultury

O których z polskich lub zagranicznych pisarzy czy poetów Polacy myślą jako o symbolach kultury? W rankingu bezapelacyjnie prym wiodą klasycy – Mickiewicz, Sienkiewicz, Słowacki. Wśród twórców zagranicznych Polacy na podium ustawili Williama Szekspira. Dla wielu osób symbole kultury polskiej są jednocześnie symbolami kultury światowej. Optymistycznie nastraja fakt, iż przeważająca grupa badanych (83 proc.) nie wyobraża sobie polskiej kultury bez wymienionych przez siebie twórców. Ocalmy zatem Mickiewicza, Sienkiewicza i Szekspira -


Kontakt dla mediów:

Grażyna Szarszewska

Dyrektor Generalna

Polska Izba Książki

Beata Sadowska

Hill + Knowlton Strategies

tel. (48) 502 125 061

tel. (48) 609 140 205

mail: Grazyna.Szarszewska@pik.org.pl

mail: Beata.Sadowska@hkstrategies.com


1 Badania CATI przeprowadzone na zlecenie PIK przez Instytut Millward Brown w kwietniu 2015 r. Wywiady zostały zrealizowane na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie N=1003 Polaków w wieku 18+

Materiały ze spotkania – w tym wykład prof. Grzegorza Leszczyńskiego oraz wyniki badania opinii publicznej na temat preferencji zakupowych Polaków w odniesieniu do książek – dostępne są na www.pik.org.pl.

 

 


GLK. Informacja nadesłana

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.