fesstiwal słowa w piosence
--

Szkolne biblioteki też chcą realizować Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Biblioteki [28.01.14]

Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich uważa, że nazwanie „narodowym” rządowego projektu adresowanego wyłącznie do uczestników kultury, przy całkowitym zignorowaniu możliwości edukacyjnych bibliotek szkolnych, jest dużym nadużyciem.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Rada Główna Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich wystosowała protest przeciwko  pominięciu udziału bibliotek szkolnych w budowaniu społeczeństwa czytelników.

- Słuszne idee i szczytne cele zapisane w programie nie mogą być powierzanetylko instytucjom kultury – pisze Rada w liście otwartym do Ministerstwa Kultury.  - Zasięg ich oddziaływania nie jest szeroki, ograniczony tylko do obywateli zainteresowanych i przygotowanych do czytania. Jaki to procent społeczeństwa?

Jak podkreślają nauczycie – bibliotekarze program rozwoju czytelnictwa poszerzony o biblioteki szkolne może objąć 100 procent populacji osób uczących się.

-To  mogła by być inwestycja w przyszłość Polaków. Możliwość kształtowania kompetencji czytelniczych i informacyjnych w bibliotekach szkolnych to rzeczywiste wyrównywanie szans. Tych bibliotek jest najwięcej (ponad 16,7 tys.) i są najbliżej młodego czytelnika. To jedyne biblioteki tak samo dostępne dla każdego ucznia w szkole, to często pierwsze odwiedzane przez niego książnice – czytamy w oświadczeniu.

Inicjatywą Rządu, a na pewno obowiązkiem twórców narodowego programu,powinna być dbałość o zapewnienie na tyle przyjaznych warunków i atrakcyjnych zbiorów w bibliotekach szkolnych, by absolwenci pozostawali w przyszłości aktywnymi czytelnikami, gotowymi na przyjęcie oferty instytucji kultury.

Szkoły i uczelnie mają swoje biblioteki. Wykorzystajmy ich potencjał, wzmocnijmy go tam, gdzie zaniechał tego nadzór, samorząd, rząd – apelują bibliotekarze.

Zdaniem Rady Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego tworząc plany rozwoju czytelnictwa dla kraju, powinno uwzględnić wszystkie, nie tylko resortowe instytucje państwowe, organizacje i placówki. Włączenie Ministerstwa Edukacji Narodowej do wspólnych działań zwiększyłoby ich skuteczność, a określone w programie środki przyczyniłyby się do podniesienia jakości kształcenia w polskiej szkole.

- Uważamy, że nazwanie „narodowym” rządowego projektu adresowanego wyłącznie do uczestników kultury, przy całkowitym zignorowaniu możliwości
edukacyjnych bibliotek szkolnych, jest dużym nadużyciem – czytamy w oświadczeniu.

Nauczyciele-bibliotekarze apelują: - Zwracamy się z apelem do wszystkich osób i instytucji zainteresowanych  skutecznym poszerzaniem kręgu czytelników, do poparcia naszych starań o włączenie bibliotek szkolnych do realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Razem możemy przygotować Polaków do pełnego uczestnictwa w kulturze!

GLK. Informacja nadesłana

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.