fesstiwal słowa w piosence
--

Między słowami - nowości w Impulsie

Nowości [27.10.14]

Wśród nowości Oficyny Wydawniczej Impuls tym razem rzecz nietypowa, ba! rzec by można: ekstraordynaryjna – zbiór maksym i sentencji Aforystycznie autorstwa Wojciecha Zielińskiego, z ilustracjami Piotra Olszówki.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

                                              

                                     

Zgodnie z wyrażoną w Przedmowie myślą, autor żywi nieśmiałą nadzieję, że jego obserwacje i przemyślenia, ubrane w lapidarną formę aforyzmu, nie tylko nie okażą się płonną pisaniną, lecz, jako najstarszy i najprostszy rodzaj wypowiedzi filozoficznej, staną się dla czytelnika przedsionkiem wiedzy właściwej. Cóż, Zieliński postawił się tu w doborowym towarzystwie, żeby wspomnieć tylko Chamforta, a z naszych rodzimych aforystów – Stanisława Jerzego Leca. Przemyślenia autora tworzą siedem bloków tematycznych: między nami, o filozofii i filozofach, o nauce i edukacji, o polityce i okolicach, rozmaitości, strapienia, wokół spraw ostatecznych, dzięki „spotęgowanej ekspresywności” formy przybierają postać „drzazg”, jak w swej recenzji określił je prof. Bogusław Śliwerski, „w sarkastycznej stylistyce upominających się o uniwersalne prawdy”. Prawdy, dodajmy, okupione wielkim wysiłkiem – czasem trzeba życia całego, by tchnąć życie w kilkadziesiąt aforyzmów. Więcej informacji tutaj

 

Niecodzienny zestaw naszych premier uzupełnia najnowsza publikacja skierowana do zarówno do przyszłych rodziców, jak i wszystkich tych, których interesują początki życia. Prenatalny okres rozwoju człowieka w ciągu zaledwie kilku lat ewoluował z mało znaczącego rozdziału w podręcznikach medycyny do jednego z najgorętszych tematów publicznych debat, sporów i dyskusji, omawiających zarówno aspekty biologiczne, jak i etyczne zagadnienia.

 

W polemikę tę doskonale wpisuje się głos Emilii Lichtenberg-Kokoszki, cenionego eksperta z zakresu pedagogiki, psychologii i medycyny, autorki i współautorki szeregu publikacji, mających na celu przybliżyć odbiorcy ten najbardziej tajemniczy z etapów życia człowieka. Zanim się urodziłem to jednak głos wyjątkowy, daleki od zwyczajowego w tej sytuacji etycznego zacietrzewienia; w trzech przejrzyście zbudowanych rozdziałach autorka przedstawia, w czystej formie wykładu, naukowe fakty dotyczące życia płodowego podzielonego na etapy zgodnie z klasyfikacją J. Langmana: okres rozwoju listków płodowych, okres zarodkowy i okres płodowy. Całość uzupełnia znakomita bibliografia przedmiotu, pozwalająca zainteresowanym samodzielnie pogłębiać wiedzę. Więcej informacji tutaj

Ostatnie z proponowanych dziś przez nas nowości przywracają typowy dla Impulsu krąg zainteresowań: dyptyk Codzienność szkoły. Nauczyciel oraz Codzienność szkoły. Uczeń poddają  analizie dwa podstawowe filary edukacji: uczącego i nauczanego. Książka Codzienność szkoły. Nauczyciel ukazuje rzeczywistość szkoły w różnych wymiarach z perspektywy nauczyciela. Atutem prezentowanych treści jest teoretyczne osadzenie atrybutów/przymiotów codzienności, takich jak: czas, przestrzeń, powszedniość, odświętność, w teoriach filozoficznych, socjologicznych, antropologicznych oraz w pedagogice, by w dalszej kolejności móc się odwoływać do badań penetrujących meandry szkolnej rzeczywistości doświadczanej przez nauczycieli. Codzienność szkoły. Uczeń, pod red. Ewy Bochno, Inetty Nowosad i Mirosława J. Szymańskiego, stanowi bezpośrednią kontynuację i dopełnienie Nauczyciela, poddając filozoficznej analizie pojęcie codzienności i osadzającej w niej nauczyciela, jako indywidualności „o rozszerzonym profilu zawodowym i jednocześnie otwartym podejściu do wykonywanych zadań”. Nie inaczej jest w tym przypadku, jednak tym razem w realiach codzienności i wśród jej atrybutów (czas, przestrzeń, powszedniość etc.) osadzono ucznia, analizie poddając trzy aspekty jego szkolnej codzienności: dyskurs polityczno-oświatowy (m.in. kwestia reform szkolnictwa i obniżenia wieku szkolnego), kwestie edukacyjne (edukacja ekologiczna, wychowanie fizyczne jako element zdrowego trybu życia) i wreszcie – codzienność uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (uczeń niepełnosprawny, uczeń nieprzystosowany społecznie, uczeń ubogi). Więcej informacji tutaj tutaj

 

GLK. Informacja nadesłana

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.