fesstiwal słowa w piosence
--
Empik

Zaglądamy do portfela Empiku

Księgarnie [23.02.15]

Grupa EM&F, do której należy m.in. Empik i Grupa Wydawnicza Foksal udostępniła dane dotyczące sytuacji finansowej w 2014 roku. Czy jest nadzieja dla Empiku?

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Jak czytamy w raporcie: W IV kwartale 2014 r. Grupa EM&F zakończyła z powodzeniem proces finansowania. Pozyskała środki finansowe na następne trzy lata, na dalszy rozwój kluczowych spółek portfelowych. Aktualnie Zarząd EM&F ocenia sytuację finansową Grupy jako bezpieczną i stabilną. W ramach nowej struktury finansowania: największe banki finansujące Grupę utrzymały swoje zaangażowanie na poziomie z momentu refinansowania, spłacone zostały obligacje w kwocie 250 mln PLN, które zapadały w listopadzie 2014 r., wyemitowane zostały nowe papiery dłużne na łączną kwotę 290 mln PLN, dodatkowo, najwięksi akcjonariusze udzielili Grupie EM&F pożyczki podporządkowanej wobec pozostałych instytucji finansujących w kwocie 100 mln PLN.

Grupa Empik zaliczyła spadek sprzedaży w IV kwartale o 1% do 369 mln PLN i o 5% do 1 002 mln PLN w skali roku, głównie w wyniku prowadzonej transformacji modelu biznesowego oraz negatywnej zmiany sprzedaży LFL w sklepach, częściowo skompensowanej w wyniku otwarcia 25 nowych sklepów w trakcie 2014 r.

Jak twierdzą autorzy raportu Grupy EM&F Empik odnotował w 2014 większy udział kategorii "książka" w stosunku do roku 2013.Jeśli chodzi o marżę, to w Grupie Empik nastąpił spadek marży w IV kwartale z 48% do 40%, w skali roku z 44% do 42% oraz - w segmencie E-commerce - spadek marży w IV kwartale z 30% do 25%, w skali roku z 27% do 25%, gł. ze względu na intensywne działania promocyjne oraz inwestycje w poprawę percepcji i konkurencyjności cenowej u klientów.

Dług netto Grupy EM&F na koniec 2014 r. wyniósł 730 mln PLN, co oznacza wzrost o 183 mln PLN w stosunku do końca 2013 r., z czego 134 mln PLN wzrostu zadłużenia dotyczyło spłaty zobowiązań objętych faktoringiem kredytamiw rachunku bieżącym w ramiach zmian w nowej strukturze finansowania. W IV kwartale 2014 r. Grupa EM&F zakończyła z powodzeniem proces renegocjacji zadłużenia, zapewniając sobie stabilne finansowanie na okres następnych trzech lat.

GRUPA EMPIK

Grupa Empik przechodzi proces transformacji, mający na celu optymalizację struktury asortymentowej, polityki cenowej i komunikacji marketingowej, w celu długoterminowej poprawy rentowności Grupy oraz uodpornienia jej na konwersję klientów do kanałów internetowych. Nastąpiła również zmiana na stanowisku prezesa zarządu, co ma zapewnić skuteczną finalizację procesu transformacji.

Następujące czynniki miały znaczący wpływ na wyniki operacyjne sklepów Empik:

przychody ze sprzedaży w Sklepach Empik spadły o 2% do 347 mln PLN w IV kwartale 2014 r. i o 6% do 959 mln PLN w skali roku, głównie w wyniku prowadzonej transformacji modelu biznesowego, zmiany asortymentu oraz negatywnej zmiany sprzedaży LFL,

IV kwartał 2014 r., z dynamiką sprzedaży LFL wynoszącą -3,5%, był kolejnym kwartałem hamowania spadku sprzedaży w porównaniu do I kwartału 2014 r., w którym sklepy Empik zanotowały spadek przychodów LFL na poziomie -12,3%. Na koniec 2014 r. dynamika LFL, choć nadal ujemna, wyniosła -6,3%. Uwzględniając łączną zmianę sprzedaży sklepów Empik i sklepu empik.com, dynamika sprzedaży LFL w IV kwartale 2014 r. wyniosła +1,6% w porównaniu do dynamiki za I-III kwartał 2014 r. na poziomie -5,4%.

w asortymencie produktowej następują zgodnie ze strategią Grupy Empik:  kluczowa kategoria „książka” odnotowała sprzedaż na poziomie zeszłego roku, osiągając 43% udział w sprzedaży;  z kolei zmniejszył się udział nisko-marżowych kategorii „muzyka” i „film”, w wyniku celowej zmiany strategii dot. tych kategorii;
- w segmencie „multimedia” nastąpiła zmiana struktury polegająca na skupieniu się gł. na nowościach;
- grupa odnotowała wzrost sprzedaży i udziału rozwijanych kategorii nie wydawniczych: „artykuły szkolno-biurowe” oraz „zabawki i gry edukacyjne”. W IV kwartale 2014 r. Empik odnotował wzrost udziału rynkowego o 4,4 p.p. w kategorii książka vs IV kwartał 2013 r.

Marża brutto spadła w IV kwartale do 38% z 47% w ubiegłym roku, w skali całego roku marża brutto spadła do 41% z 43%, głównie ze względu na intensywne działania promocyjne, inwestycje w poprawę percepcji
i konkurencyjności cenowej u klientów oraz przeprowadzoną optymalizację stanu i zakupów zapasów, skutkującą m.in. niższymi rabatami od zakupów udzielanymi przez dostawców.

Pomimo niższej EBITDA Grupa Empik wygenerowała o 26 mln więcej gotówki w 2014 r., dzięki znaczącej poprawie kapitału obrotowego, gł. w związku z optymalizacją zapasów (która obciążyła negatywnie rachunek wyników, ale znacząco poprawiła przepływy pieniężne) i lepszym zarządzaniem asortymentem.

Strategia dla sieci Sklepów Empik zakłada następujące cele biznesowe:

Empik będzie kontynuował strategię umacniania pozycji lidera w dystrybucji produktów kultury i rozrywki
w kategoriach wydawniczych (tj. książka, muzyka, film, multimedia), jednocześnie rozwijając ofertę
w segmencie poza wydawniczym. Zmiany asortymentowe, które dokonywały się i wciąż dokonują w Empiku, oznaczają wzbogacanie oferty o nowe segmenty, rozwój wybranych grup produktów, ale bez likwidacji kategorii.

Kategoria „książka” - jako strategiczna, sztandarowa kategoria Empiku (43% udziału w sprzedaży) - będzie nadal rozwijana - celem jest udział w obrocie na poziomie 45%.

W kategorii produktów poza wydawniczych, Grupa skupia się na dalszym rozwijaniu oferty artykułów szkolno-biurowych, zabawek edukacyjnych i gier planszowych oraz produktów kreatywnych (tzw. „art. & craft”).

Celem operacyjnym Grupy jest także polepszenie percepcji i konkurencyjności cenowej sieci, poprawa dostępności produktów w kategoriach wydawniczych oraz usprawnienie serwisu (poprawa jakości obsługi klienta) i nawigacji w obrębie sklepów.

inf. nadesłana, red

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.