fesstiwal słowa w piosence
--

Międzynarodowy Festiwal Literacki Ha!wangarda 2015

[28.09.15]

!wangarda to festiwal-laboratorium nastawiony na wytwarzanie i prezentację awangardowej, eksperymentalnej literatury oraz jej analiz. Co roku do stałych działań w jej trakcie należą pokazy twórczości cyfrowej, media art show, prezentacje multimedialne, warsztaty oraz spotkania z twórcami.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Festiwal przedstawia odmiany i gatunki literatury cyfrowej, autorskie podejścia do medium książki, literaturę wizualną oraz pisarzy i pisarki, którzy dopiero wchodzą na literacki rynek. Stawia też na łączenie teorii z praktyką. Jak napisała badaczka mediów Anna Nacher: „Ha!wangarda jest jednym z miejsc, gdzie wszystko to, co najlepsze z akademii spotyka się z wieloma przestrzeniami zupełnie w niej na co dzień nieobecnymi; gdzie wzajemne uczenie się ma formę atrakcyjną i inspirującą; gdzie nabiera sensu cały dyskurs związany z przemianami form produkcji wiedzy w kontekście pozaakademickim”.

Taka też będzie edycja w 2015 roku, w ramach której do Krakowa zapraszamy Scotta Rettberga, współtwórcę Electronic Literature Organization, jednego z najważniejszych amerykańskich badaczy i twórców mediów cyfrowych. Podczas Media Art Show (trwającego 3 wieczory) zaprezentujemy wyselekcjonowane najnowsze prace 23 artystów i kolektywów twórczych, zorganizujemy warsztaty używania platformy Twine oraz warsztaty literatury wzbogaconej. Na festiwalu startujemy z książkami teoretycznymi Liberackość dzieła literackiego Agnieszki Przybyszewskiej i Sztuka przegrywania. Esej o bólu, jaki wywołują gry wideo Jespera Juula – najbardziej inspirującego dzisiaj badacza w polu game studies. Premierę będą też miały: najnowszy tom poezji Zenona Fajfera Widok z głębokiej wieży i powieść wizualna Renata Bolesława Chromrego. Szczególnie gorąco zapraszamy wszystkich na koncert dwóch demoscenerów: Yerzmyeya i Pinokia.

01.10.2015 (czwartek)

 

HIPERMEDIALNY ARTEFAKT Z BRATYSŁAWY
Prowadzenie: Mariusz Pisarski

Bunkier Sztuki, Sala Audiowizualna, pl. Szczepański 3a, Kraków

 

14:00–15:15 – Wykłady (cz. 1):

  • Peter Sýkora – Cybertekstowa Księga życia i biomedia
  • Kristof Anetta – Czas przygodności: cyfrowa lektura jako doświadczenie filozoficzne
  • Jana Tomašovičová – Topologia hipertekstów

15:30–16:45 – Wykłady (cz. 2):

  • Bogumiła Suwara – Czy możliwa jest inna slawistyka?
  • Karel Piorecký – Wiadomości SMS jako temat i medium do tworzenia tekstu literackiego
  • Kateřina Piorecká – Pantomima Nezvala: pomiędzy gatunkami literackimi i mediami
  • Marek Debnár – „Central Europe” w literaturze regionu wyszehradzkiego i Narodowym Korpusie Języka Słowackiego

 

MEDIA ART SHOW

Bunkier Sztuki, Sala Audiowizualna, pl. Szczepański 3a, Kraków

 

19:00–19:25I : * ttter – instalacja / performans Zuzanny Husarovej i Ľubomíra Panáka

19:30–19:50Międzyliterackie związki poezji polskiej i słowackiej jako okoliczności umożliwiające powstanie hipermedialnego artefaktu, przekształcającego znaczące napięcie w niekonwencjonalne doświadczenie kognitywne – wykład Martína Solotruka

19:50–20:40Literówki i potknięcia – film Markéty Magidovej

20:40–21:00 – Maja Starakiewicz – Picture recitation na podstawie Seksplozji Stanisława Lema

21:00–21:30 Czerwona Planeta – dramat transfuturystyczny

21:30–22:00 – Ľubomír Panák – audio performance

 

 

02.10.2015 (piątek)

 

STRATEGIE PISANIA

Arteteka WBP w Krakowie, ul. Rajska 12 (wejście od ul. Szujskiego)

 

13:30–15:00Twine – warsztaty twórcze (zapisy tutaj)

 

Czuły Barbarzyńca, ul. Brzozowa 15, Kraków

 

15:00–16:00Przestrzenność książki; Archetyptura – prezentacja i wykład Andrzeja Głowackiego i Ika Wato

16:15–17:00Collaborative writing – dyskusja z udziałem Scotta Rettberga, Mariusza Pisarskiego i Michała Tabaczyńskiego

17:00–17:45Liberackość dzieła literackiego – premiera i dyskusja wokół książki Agnieszki Przybyszewskiej

18:00–18:30Widok z głębokiej wieży – premiera nowego tomu poezji Zenona Fajfera

 

MEDIA ART SHOW

Czuły Barbarzyńca, ul. Brzozowa 15, Kraków

 

19:00–19:15 – Maja Staśko – prezentacja poezji

19:15–19:30First We Feel Then We Fall – pokaz fragmentu adaptacji filmowej Finnegans Wake

19:30–19:45Piksel Zdrój – prezentacja polskiej powieści kolaboratywnej

19:45–20:00Zmrok, symfonia [Twilight, a symphony] – premiera polskiego wydania klasycznego hipertekstu Michaela Joyce’a

20:00–20:15Kosmos – prezentacja hiperfikcji Jakuba Jagiełły

 

Klub RE, ul. Mikołajska 5, Kraków

 

22:00–22:40 – Yerzmyey / Pinokio – koncert z wizualizacjami

 

AFTERPARTY

Bomba, pl. Szczepański 2/1, Kraków

23:00 – ??:?? – Wixapol S.A.

 

                                          03.10.2015 (sobota)

 

NOC POEZJI: GRY I SZTUKA

Księgarnia Korporacji Ha!art, pl. Szczepański 3a
(na piętrze Bunkra Sztuki)

 

12:00–12:45 – Brunch z konceptualizmem

13:15–14:00 – GRY: TEORIA I PRAKTYKA 1. Wystawa gier opartych na wierszach i oprowadzenie

 

Spółdzielnia Ogniwo, ul. Paulińska 28, Kraków

 

15:00–15:30Bletka z balustrady – instalacja Leszka Onaka

15:00–15:30 – Generator poezji Jakuba Jagiełły

15:30–16:00 – GRY: TEORIA I PRAKTYKA 2. The Art of Failure: An Essay on the Pain of Playing Video Games – prezentacja polskiego przekładu książki Jespera Juula

16:15–17:20 – Literatura rozszerzonej rzeczywistości – warsztaty i gry Andrzeja Głowackiego

17:30–18:00Flash Fiction – wprowadzenie do gatunku mikrofikcji

 

 

MEDIA ART SHOW

Spółdzielnia Ogniwo, ul. Paulińska 28, Kraków

 

19:00–19:15Flash Fictionrozstrzygnięcie konkursu

19:15–19:30PAD, czyli książka jak rzeźba – polska premiera utworu konceptualnego Steve'a Zultanskiego

19:30–19:45Ubu Król – premiera trzeciego polskiego tłumaczenia sztuki Alfreda Jarry'ego

19:45–20:00Frequency – prezentacja generatora Scotta Rettberga, eksplorującego poetycki potencjał 200. najbardziej popularnych słów w języku angielskim, w tłumaczeniu Aleksandry Małeckiej i Pauliny Knap

20:00–20:15Nieznani [The Unknown] – prezentacja przełomowej powieści hipertekstowej Scotta Rettberga, Williama Gillespie'go i Dirka Strattona z 1999 r. w tłumaczeniu Mariusza Pisarskiego

20:15–20:30Kózka układa świat – prezentacja aplikacji interaktywnej i klasycznej książki dla dzieci Kamila Kamysza

20:30–20:45Koncepcja Smoka – prezentacja generatora poetyckiego Jose Aburto

20:45–21:00Renata – premiera powieści graficznej Bolesława Chromrego

21:00–21:20Kosmos – rozwiązanie wątków hiperfikcji Jakuba Jagiełły

21:20–22:00Wieczór Cyberpoematu im. Romana Bromboszcza – performans Rozdzielczości Chleba (Piotr Puldzian Płucienniczak, Łukasz Podgórni, Leszek Onak)

Opis wydarzeń:

Peter Sýkora – Cybertekstowa Księga życia i biomedia

Celem wykładu jest udowodnienie, że Księga życia (tekst biologiczny zapisany w kodzie DNA) to coś więcej niż tylko popularnonaukowa metafora. Owa Księga życia to nie tyle biologiczny odpowiednik zwykłej książki, co cybertekst, w rozumieniu oryginalnej definicji literatury ergodycznej Espena Aarsetha. Tematem będzie więc cyfrowa natura biologicznych cybertekstów w żywych organizmach (biomedia). Przykładem ilustrującym – poezja genetyczna.

Kristof Anetta – Czas przygodności: cyfrowa lektura jako doświadczenie filozoficzne

Wykład poświęcony będzie różnicom kognitywno-percepcyjnym doświadczenia „analogowej” i „cyfrowej” sztuki oraz ich związkom z tendencjami obecnymi w dwudziestowiecznej filozofii, opisanymi przez Richarda Rorty'ego w Contingency, Irony, and Solidarity (1989). Najważniejszym momentem psychologicznym przejścia literatury „analogowej” do „cyfrowej” jest ten, w którym czytelnik przestaje wierzyć, że ma przed sobą „mocną”, autorytatywną wersję tekstu; kiedy zaczyna czuć, że nie ma możliwości poddania się totalnej kontroli autora. W literaturze cyfrowej czytelnicy muszą zaakceptować przygodność doświadczenia literackiego, przyczyniać się do powstania tekstu ergodycznego poprzez wybieranie różnych strategii i decyzji lekturowych. Omawiana „przygodność” staje się metaforą ludzkiej potrzeby zrozumienia, jest metadoświadczeniem poznania, spędzeniem czasu z dziełem, które kształtują indywidualne decyzje czytelnika i przypadek wpisany w strukturę dzieła.

Jana Tomašovičová – Topologia hipertekstów

Hipertekst przekracza różne granice. Jest ulokowany w intermedialnej przestrzeni, gdzie pojedyncze dyskursy medialne nawiązują do siebie i są ściśle ze sobą powiązane. Jednocześnie jego ustrukturyzowana natura wychodzi poza jednowymiarowy przepływ. Hipertekst nie opiera się na sztywnym, zewnętrznym punkcie widzenia, ale rozwija się z „własnego środka”. Nabiera on cech wielowymiarowego skrzyżowania, gęstej sieci. Celem wykładu jest przyjrzenie się konstrukcji hipertekstu i wymienienie najważniejszych cech, które odróżniają go od tradycyjnej konstrukcji tekstów drukowanych.

Bogumiła Suwara – Czy możliwa jest inna slawistyka?

Twórcy nauk slawistycznych działali w czasie, kiedy filozofia i teologia zaczęły oddzielać się od siebie dając przy tym początek wielu nowym naukom humanistycznym i socjologicznym. W związku z tym, według różnorodnych hipotez, nauki slawistyczne, tak samo jak inne nauki humanistyczne, zostały wcielone do procesu refleksji nad symbolicznym tworzeniem języków słowiańskich (literatura/kultura). Teoretyczne rozmyślania na temat „innych” nauk slawistycznych będą nawiązywać do symbolicznego tworzenia (manipulacji) warunkowanego tym jak funkcjonują portale społecznościowe, demokratyzacja dostępu (i analizy) do zbiorów danych big data, oraz będą bazować na koncepcie „kolektywnej inteligencji” i jej znaczeniu dla nowych podstaw nauk slawistycznych (tak jak znaczenie kolektywnej inteligencji stworzonej przez użytkowników języków słowiańskich).

Karel Piorecký – Wiadomości SMS jako temat i medium do tworzenia tekstu literackiego

Rozwój technologii cyfrowych pod koniec dwudziestego wieku przyczynił się do rewolucji komunikacji międzyludzkiej na niewyobrażalną wcześniej skalę. Spowodował także liczne zmiany w płaszczyźnie komunikacji literackiej. Obok Internetu, technologia komórkowa, a w szczególności jej elementy związane z procesem pisania (SMS), weszły w stosunkowo silną interakcję z kulturą literacką. Wykład skupia się na analizie tej interakcji i na powiązaniach tego typu wiadomości z transformacją gatunków epistolarnych (powieść epistolarna i dziennik) oraz z przemianą samego twórczego pisania i sposobów dystrybucji tekstów. Przekrój gatunków literackich branych pod uwagę w tej analizie jest szeroki: zawiera zarówno prozę, jak i poezję. Wśród wybranych przykładów znajdziemy ambitne projekty literackie oraz prace amatorskie. Materiał czeski osadzony zostanie w szerszym kontekście międzynarodowym i historycznym.

Kateřina Piorecká – Pantomima Nezvala: pomiędzy gatunkami literackimi i mediami

We wrześniu 1924 r. Nezval opublikował swoja drugą książkę, Pantomimę, którą uważa się za jego pierwszy zbiór „poetystyczny”. Teksty, które znalazły się w tomie, były bardzo różnorodne. Z najważniejszych warto wymienić Wiersz fotogeniczny, inspirowany dziełami Delluca, zawierający scenariusz pokazu pantomimicznego; eseje, wodewile oraz wiersze obrazkowe i typograficzne. W tomie Nezvala marginalia wypełnione są cytatami z autorów programowo promowanych przez grupę Devětsil (Rimbaud, Apollinaire, Cocteau, Tzara, Epstein, Mallarmé i Baudelaire). W powstanie książki zaangażowani byli liczni pisarze: przedmowa została napisana przez Jindřicha Honzla, redaktorem był František Götz, wiersz obrazkowy z okładki stworzył Jindřich Štyrský, a typografia i wygląd pozostałych wierszy obrazkowych i typograficznych zostały zaprojektowane przez Karela Teige. Zamiast ilustracji, w książce znalazły się reprodukcje prac Jindřicha Štyrskiego i Marie Laurenciovej. Magia egzotyki została przedstawiona za pomocą fotografii afrykańskich rzeźb oraz indyjskich miniatur, a neony nowojorskiego kina sugerują podziw dla pełnego życia nowoczesnego miasta. Świadectwem fascynacji ówczesną popkulturą są zdjęcia przedstawiające braci Fratellini z cyrku Medrano w Paryżu oraz tancerkę i gwiazdę filmową Allę Nazimovą. Dzieło Nezvala miało także swoją wersję sceniczną w formie sekwencji recytacyjnej, na podstawie której zostały skomponowane dwa utwory muzyczne autorstwa Jiřego Svobody i Išy Krejča, do których Milča Mayerová stworzyła cykl kompozycji tanecznych Abeceda. Dwa lata później na podstawie tego cyklu ukazała się niezależnie publikacja ze zdjęciami tancerki i projektami Karela Teigego. Pantomima była jednocześnie swoistym gestem autora i zbiorowym, praktycznym zastosowaniem postulatów sformułowanych w manifestach poetystów. Co więcej, w osobistych dokumentach Vítězslava Nezvala autor odkrył kilka nieznanych utworów z letrystycznego cyklu Zvuk slunečních hodin. Jakie było podejście do tradycyjnej książki w latach dwudziestych ubiegłego wieku? W jaki sposób nowe media inspirują czeską myśl awangardową? W jaki sposób film, fotografia, możliwość nagrania dźwięku i maszyna do pisania wpłynęły na rozwój czeskiej poezji międzywojennej?

Marek Debnár – „Central Europe” w literaturze regionu wyszehradzkiego i Narodowym Korpusie Języka Słowackiego

Celem wystąpienia jest omówienie różnych znaczeń terminu „Europa Środkowa” w esejach i pracach literackich z kręgu krajów Grupy Wyszehradzkiej. Autor zdecydował się opracować subkorpus esejów i prac literackich wydzielony z Narodowego Korpusu Języka Słowackiego (Slovak National Corpus). Praca opisuje sposoby interpretowania wyników statystycznych wystąpień ilościowych wybranych wyrażeń związanych z Europą Środkową oraz wskazuje możliwości wykorzystania owego korpusu nie tylko w celach lingwistycznych czy literackich, ale także w badaniach interdyscyplinarnych.

 

 

 

GLK. źródło: http://ha.art.pl

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.