fesstiwal słowa w piosence
--

„Samochody, motocykle” – Wydawnictwo BOSZ przedstawia nowość, pierwszą z cyklu Moto Retro

Nowości [10.02.16]

Dwudziestolecie międzywojenne. Warczące samochody powoli zaczynają zapełniać drogi Drugiej Rzeczpospolitej, lśniące motocykle kradną serca dam.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Samochodowe rajdy zbierają rzesze fanów, rozwija się moda dla automobilistów, w szaleńczym tempie powstaje infrastruktura drogowa.

Wspaniały świat, doskonale znany pasjonatom klasycznej motoryzacji, przedstawia w najnowszym albumie Wydawnictwo BOSZ. „Samochody, motocykle…” to pierwsza z pozycja z nowej serii MOTO RETRO, realizowanej we współpracy z Narodowym Archiwum Cyfrowym.

Barwne lata 20. i 30. zostały przedstawione na 112 stronach i 125 archiwalnych fotografiach.

W albumie zobaczymy dobrze znane twarze: największe persony międzywojennej polityki: Ignacego Mościckiego i Józefa Piłsudskiego, a także wielkie gwiazdy tamtych czasów: Hannę Różańską, Zulę Pogorzelską czy Jana Kiepurę.

Eleganckie cadillaki, wyścigowe bugatti, masywne tatry, kilkanaście modeli motocykli – to tylko kilka motoryzacyjnych cudów, które zachwycą czytelnika.

Motoryzacja, rozwijająca się szybko po pierwszej wojnie światowej, budziła w Polsce powszechne zainteresowanie i wielkie emocje nie tylko wśród mężczyzn, ale – w nie mniejszym stopniu – także wśród kobiet. Właściciele pojazdów już od początku lat dwudziestych organizowali się w automobilklubach, urządzali liczne rajdy, wyścigi i pokazy, a także niezwykle chętnie... fotografowali się w swoich „automobilach”.

Przeglądając kolejne strony, łatwo odczuć klimat epoki i ekscytację technicznymi nowinkami.

Album opatrzył wstępem wybitny znawca motoryzacji – Sobiesław Zasada.

To pozycja nie tylko dla pasjonatów zabytkowej motoryzacji, ale i miłośników historii i starej fotografii.

Fragment wstępu:

Wśród sprowadzanych do kraju pojazdów, zarówno używanych, jak i nowych, szczególnie ceniono pojazdy amerykańskie, uznawane za najbardziej efektowne, najwygodniejsze i najlepiej przystosowane do wyboistych i zazwyczaj tonących w błocie polskich dróg. Kupowano je również na reprezentacyjne limuzyny dla polskiego rządu, prezydenta czy naczelnego wodza, marszałka Piłsudskiego – zazwyczaj były to eleganckie, odkryte cadillaki.

Wśród aut wychwalanych za wytworną sylwetkę i znakomite wykonanie znalazł się wówczas pierwszy samochód polskiej konstrukcji – ralf-stetysz. Pojazd zaprojektowany w 1924 roku przez inżyniera hrabiego Stefana Tyszkiewicza z myślą o polskich drogach miał „organy umieszczone wysoko nad ziemią”, jak wówczas pisano. Produkowany był początkowo w niewielkiej paryskiej Rolniczo-Automobilowo-Lotniczej Fabryce Stefana Tyszkiewicza (stąd nazwa auta), a później w Warszawie. Ten bardzo udany i wytrzymały samochód z powodzeniem wziął udział w Rajdzie Monte Carlo w 1929 roku.

(…)

Koniec lat trzydziestych pokazał, jak bardzo zmienił się sport samochodowy. Z tras zniknęły już bezpowrotnie staromodne wyścigowe bugatti i wielkie austro-daimlery. Coraz więcej mówiło się o bezpieczeństwie jazdy. Powoli rezygnowano z imprez, które zezwalały na bardzo wysokie przeciętne prędkości osiągane przez zawodników na drogach niezamkniętych dla ruchu. Już nie liczył się tylko najszybszy przejazd, lecz również punktualność na mecie poszczególnych etapów. Rajdy stały się laboratorium doświadczalnym dla producentów samochodów i ważniejsze od zwycięstw indywidualnych stawały się sukcesy całych zespołów fabrycznych. Do organizacji imprez włączyły się, ustawiając na trasie lotne stacje zaopatrywania, znane polskie firmy: Galkar Karpaty – producent olejów silnikowych, Stomil – producent opon oraz Drago – dystrybutor paliw i smarów. Kierowcy nie musieli już w trakcie zawodów ustawiać się w kolejkach na stacjach benzynowych, jak to było w latach dwudziestych. (Sobiesław Zasada) 

Przeglądaj książkę:

Tytuł: Samochody, motocykle...
Seria: Moto Retro
Dział: Fotografia, historia
Kategoria: album
Język publikacji: polski
Wydawca: Wydawnictwo BOSZ
Miejsce i rok wydania: Lesko, premiera: luty  2016
Wydanie: I
Objętość: 1112 stron
Zdjęcia: 125 szt.
Format: 205 × 275 mm
Oprawa: twarda
ISBN: 978-83-7576-272-3
Cena katalogowa: 34,90 zł

Podoba mi się, kupuję:

 

BOSZ to założona w 1994 roku w Olszanicy oficyna wydawnicza specjalizująca się w edycji wielojęzycznych albumów o sztuce, dziedzictwie kulturowym i krajobrazie, których znakiem rozpoznawczym są wysoka wartość merytoryczna oraz najwyższa jakość edytorska.

Dotychczasowy dorobek Wydawnictwa BOSZ to ponad czterysta tytułów w łącznym nakładzie przekraczającym milion czterysta tysięcy egzemplarzy, wydanych we współpracy zarówno z wybitnymi twórcami, jak i czołowymi placówkami kulturalnymi z całej Polski.

Publikacje poświęcone polskiemu dziedzictwu kulturowemu, twórczości uznanych artystów oraz pięknu rodzimego krajobrazu realizują jedno z głównych zamierzeń Wydawnictwa, jakim jest promocja kultury narodowej.

Oryginalność oraz najwyższa jakość albumów sprawiają, że wiele spośród tytułów Wydawnictwa BOSZ otrzymało najważniejsze nagrody oraz wyróżnienia w prestiżowych konkursach książkowych, takich jak Najpiękniejsza Książka Roku w konkursie PTWK czy Książka Roku w konkursie o „Pióro Fredry”.

W 2011 roku Wydawnictwo BOSZ zostało laureatem 21. edycji Konkursu Godła „Teraz Polska” – uhonorowane za wysoką jakość wydawanych książek.

GLK. Informacja nadesłana

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.