fesstiwal słowa w piosence
--
Więcej o
Wydawnictwie

Recenzja: „Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia” red. Agnieszka Domagała-Kręcioch, Bożena Majerek

Recenzje [25.07.14]

Dyskusje nad poziomem oraz kondycją szkolnictwa w Polsce trwają od lat. To, że nie jest dobrze, wiemy wszyscy. Globalizacja i komputeryzacja dotknęła także szczebel edukacji. Skupianie się na podstawowych funkcjach szkolnictwa: wychowawczej, opiekuńczej, dydaktycznej i środowiskowej oraz nieudolne ich wykonywanie, tylko problem pogłębiły. Niestety, jak to zazwyczaj bywa, dotychczasowe dyskusje niczego dobrego nie przyniosły, zwróciły tylko uwagę na obecny stan rzeczy.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Tym, co spodobało mi się najbardziej w opracowaniu jest nie tylko dostrzeżenie zagrożeń i problemów, czyhających na uczniów w dzisiejszym świecie, ale także próba pomocy tym, którzy z tymi młodymi ludźmi pracują.

Publikacja napisana pod redakcją naukową Agnieszki Domagały-Kręcioch i Bożeny Majerek dedykowana jest raczej wąskiemu gronu odbiorców. Adresowana głównie czytelnikom zorientowanym w dziedzinie edukacji: nauczycielom, pedagogom szkolnym, wychowawcom i pracownikom placówek opiekuńczo-wychowawczych. Skoncentrowana jest nie tylko na uczniach, ale także samych nauczycielach – ich roli, błędach w pracy zawodowej, ale także problemach i trudnościach, które ich samych dotykają. Poszczególni badacze zwracają uwagę na coraz częściej pojawiającą się w szkole przemoc, na jej skutki dla uczniów, ale i całego systemu. O tym wszystkim traktuje pierwsza część publikacji. Druga zaś przedstawia i charakteryzuje obszary współpracy ze szkołą – rodziców, poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz doradców zawodowych.

Książka jest w zasadzie opracowaniem naukowym, które można traktować jako całość, będącą kompendium wiedzy dotyczącym najważniejszych zjawisk i problemów, dotykających szkołę w Polsce i nie tylko. Publikacja składa się z dwunastu rozpraw, które można traktować wybiórczo. Stanowi podstawę do dalszych dyskusji o kondycji szkoły i jej roli w dzisiejszych czasach.

Uważam, że Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia to doskonała pomoc dla osób rozpoczynających pracę w szkolnictwie i to właśnie im polecałabym szczególnie tę książkę. Jednak bez wątpienia może także służyć jako przypomnienie doświadczonym pedagogom co, a raczej kto jest w niej najważniejsze.

Marta Łuczak

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.