fesstiwal słowa w piosence
--

Prasa będzie traciła na rzecz Internetu

Wydawnictwa [17.06.11]

PricewaterhouseCoopers szacuje, że w Polsce w nadchodzących latach będziemy obserwować spadek przychodów ze sprzedaży drukowanej prasy ze 143 mln USD w 2010 r. do 134 mln USD w roku 2015, spowodowany głównie migracją czytelników do Internetu.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Z raportu PricewaterhouseCoopers wynika, że wartość globalnego rynku prasy (wydatki konsumentów oraz reklama) w 2010 r. pozostała na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego i wyniosła 159 mld USD, co oznacza zahamowanie tendencji spadkowej odnotowanej w dwóch poprzednich latach. Patrząc w przyszłość - w 2011 r. możemy spodziewać się jeszcze niewielkiego spadku, a następnie wzrostów na poziomie CAGR 1,9% aż do 2015 r.

Po raz pierwszy od roku 2007 rynek prasy w regionie EMEA odnotował wzrost - w 2010 r. przebiegał on na poziomie 1,4%. Szacuje się, że w kolejnych latach tendencja rosnąca utrzyma się na poziomie CAGR 1,6%. Wartość wzrośnie tym samym z 58,9 mld USD w 2010 r. do 63,7 mld USD w roku 2015. Oznacza to, że w ujęciu wartościowym region EMEA po raz pierwszy będzie musiał ustąpić z pozycji światowego lidera rynku prasy na rzecz regionu Azji i Pacyfiku, który osiągnie w 2015 r. wartość 64,7 mld USD.

Prognozowana wielkość całego rynku prasy (wydatki konsumentów oraz reklama) w Polsce w 2015 r. wyniesie 334 mln USD, co oznacza wzrost o 11 mln USD w porównaniu do 323 mln USD w roku 2010.

Wydatki konsumentów
W Europie Środkowo-Wschodniej przychody ze sprzedaży drukowanej prasy w prognozowanym 5 letnim okresie wzrosną o CAGR 1,9% (z 2,7 mld USD w 2010 r. do 3 mld USD w 2015 r.).

Szacuje się, że w Polsce w nadchodzących latach będziemy obserwować spadek przychodów ze sprzedaży drukowanej prasy ze 143 mln USD w 2010 r. do 134 mln USD w roku 2015 (CAGR -1,3%), spowodowany głównie migracją czytelników do Internetu.

Wydatki na reklamę
Wydatki na reklamę prasową w Ameryce Północnej - jako jedynym regionie na świecie z tak znaczącymi spadkami - będą mniejsze w 2015 r. w porównaniu do roku 2010.

Dla regionu EMEA szacuje się wzrost wartości reklamy prasowej na poziomie CAGR 2,2% - z 29,9 mld USD w 2010 r. do 33,4 mld USD w roku 2015, z czego 39% wzrostu przypadnie na cyfrową reklamę prasową. W Europie Środkowo -Wschodniej rynek reklamy prasowej osiągnie wartość ponad 2,1 mld USD w 2015 r. (w porównaniu do 1,5 mld USD w 2010 r., CAGR 6,7%). Na tle krajów regionu wyróżnia się Rosja ze spodziewanym dwucyfrowym wzrostem.

W Polsce w nadchodzących miesiącach, już czwarty rok z rzędu będziemy odnotowywać spadek przychodów z reklamy prasowej. W kolejnych latach oczekuje się wzrostów na poziomie CAGR 1,9% - do 198 mln USD w 2015 r. Prognozowany wzrost rynku cyfrowej reklamy prasowej w Polsce szacuje się z 6 mln USD w 2010 r. do 13 mln USD w roku 2015 (CAGR 16,7%). To ciągle niewiele w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, jak np. Wielka Brytania (340 mln USD), Niemcy (252 mln USD) czy Norwegia (207 mln USD).

- W najbliższych kilku latach należy spodziewać się, iż strony internetowe dzienników będą w dalszym ciągu beneficjentami migracji czytelników i reklamodawców do Internetu. Ponadto będziemy obserwować dalszy rozwój płatnego dostępu do zasobów on-line oraz dystrybucji treści do urządzeń mobilnych, co wpłynie na zmianę struktury wydatków czytelników - wyjaśnia Tomasz Kociołek, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC. - Wydawcy prasy są coraz częściej zmuszani do poszukiwania nowych przychodów w wydaniach internetowych, gdzie treści uniwersalne finansowane są głównie dzięki reklamie, podczas gdy sekcje specjalistyczne utrzymują się dzięki płatnemu dostępowi. Wobec postępującej migracji z prasy tradycyjnej do Internetu, tytuły prasowe, które nie wykorzystają obecności w sieci powinny liczyć się ze znacznymi stratami udziałów w rynku, gdyż już ponad jedna trzecia dorosłych Polaków deklaruje regularne czytanie internetowych wydań tytułów prasowych - podkreśla Tomasz Kociołek.

GLK. źródło: www.media2.pl

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.