fesstiwal słowa w piosence
--

Boookwatch.pl na tropach Yeti

Prawo [16.07.12]

Niedawno w mediach pojawiły się liczne informacje o kolejnych wydawnictwach umożliwiających swoim klientom płacenie za pobrane ze strony internetowej treści za pomocą mikropłatności obsługiwanych przez firmę YetiPay.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Współpracę z tą firmą oprócz znanych marek prasowych, takich jak „PC World”, „Wprost” czy „Press” rozpoczęły serwisy dystrybuujące publikacje w wersji elektronicznej: związany m.in. z wydawnictwem Znak Woblink a także platforma Virtualo, której współwłaścicielem jest EMPiK, czy znany serwis BezKartek.pl.

Postanowiliśmy więc przyjrzeć się firmie, która z takim powodzeniem rozwija bliski nam rynek sprzedaży publikacji elektronicznych.

Początkowo serwis mikropłatności YetiPay, który wystartował wiosną zeszłego roku, prezentował się jako ambitny start-up stworzony przez pasjonatów. W opublikowanym w styczniu 2012 roku na stronach mamstartup.pl wywiadzie prezes YetiPay, pan Piotr Żychliński o twórcach firmy wypowiedział się dość lakonicznie: „YetiPay zostało założone przez grupę polskich przedsiębiorców, którzy zauważyli ogromne zapotrzebowanie rynku na tego typu usługę”. Nie dowiedzieliśmy się niczego ani o tym, kim byli owi przedsiębiorcy, ani gdzie nabyli oni owo doświadczenie.

Po pewnym czasie mógł się pochwalić jednym dużym klientem – portalem Chomikuj.pl. Nie ułatwiło mu to pozyskiwania nowych klientów wśród wydawców, oskarżających Chomikuj.pl o zarabianie na pirackich kopiach książek, umieszczanych tam przez użytkowników portalu. Na początku tego roku użytkownicy umieszczali w nim codziennie ponad 2 miliony nowych plików.

Współpraca YetiPay z Chomikuj.pl rozwija się zapewne dobrze, ponieważ użytkownicy przy pomocy mikropłatności płacą od kilku do kilkudziesięciu procent mniej niż za pomocą innych dostępnych metod. Ostatnio rozpoczęła się kolejna akcja promocyjna YetiPay na Chomikuj.pl, dająca internautom jeszcze większe oszczędności.

Fot: Chomikuj.pl, fragment reklamy nowej akcji promocyjnej YetiPay na Chomikuj.pl .

W efekcie aktywnych działań promocyjnych serwis YetiPay w kwietniu 2012 roku przekroczył liczbę 100 tysięcy transakcji, a dziennie rejestrowało się tam 600 nowych użytkowników.

Zaciekawieni tym, skąd się bierze tak dobra współpraca YetiPay z Chomikuj.pl dotarliśmy do danych założycieli zarejestrowanej w kwietniu 2011 r. spółki YetiPay sp. z o.o. (KRS 0000384458), i znaleźliśmy w nich brzmiące znajomo nazwiska identyczne z nazwiskami twórców (i do niedawna współwłaścicieli) serwisu Chomikuj.pl.

Oczywiście firma YetiPay działa na rynku w pełni legalnie. Co więcej, na pewno jej właściciele wiedzą, jak zarabiać w Internecie.

Zastanawiamy się jednak, czy wydawcy i dystrybutorzy publikacji elektronicznych wiedzą o tym, że podejmując współpracę z YetiPay dają zarobić firmie założonej przez „grupę polskich przedsiębiorców”, którzy swój "pierwszy milion" zarobili na stworzeniu serwisu Chomikuj.pl.

Zdajemy sobie sprawę, że w biznesie liczy się przede wszystkim wynik finansowy. Ale jeśli wydawcy świadomie podjęli taką decyzję, ich narzekania na straty ponoszone przez działalność Chomikuj.pl będą brzmiały mniej przekonująco.

Zachęcamy wszystkich wydawców do dokładniejszego zapoznania się z założycielskimi dokumentami serwisu, zanim Yeti śladem innego sympatycznego futrzastego zwierzątka przeprowadzi się na Cypr lub inne miejsce dające większą anonimowość. Bo, jak twierdzi na swojej stronie YetiPay, jedną z największych zalet serwisu jest właśnie pełna anonimowość zakupów on-line: „Korzystaj z konta YetiPay i kupuj bez podawania danych osobowych, numerów kart kredytowych czy rachunków bankowych”. Oto recepta na sukces, którego sobie i Państwu życzymy.

BookWatch.pl (KG)




 

GLK. Informacja nadesłana

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.