fesstiwal słowa w piosence
--

Nowości wydawnicze słowo/obraz terytoria

Nowości [12.09.12]

Gdańskie wydawnictwo słowo/obraz terytoria poleca Państwu kilka swoich ostatnich tytułowych nowości:

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

1. Kino Nowej Przygody, Jerzy Szyłak 

wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2012

ISBN 978-83-7453-069-9

EAN 9788374530699

Informacja:

Seria Terytoria Kina
Format 165x215 mm
Objętość: 448 stron
Oprawa miękka

Cena detaliczna 59 PLN

Nota o książce:

Steven Spielberg i George Lucas, kręcąc pierwszą część przygód Indiany Jonesa, stwierdzili, że chcą oglądać takie filmy, jakie kiedyś sami oglądali. W ten sposób zdefiniowali nowy gatunek filmowy, który zrewolucjonizował kino pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku. W Poszukiwaczach zaginionej Arki są więc gwałtowne zwroty akcji, wartkie tempo wzajemnie napędzających się wydarzeń, mroczne tajemnice, raptowne zaskoczenia, wyjątkowe zbiegi okoliczności, straszliwe niebezpieczeństwa, sytuacje pozornie bez wyjścia, obrazy wstrząsające rozmachem, makabrą lub okrucieństwem, groza, egzotyka i co pewien czas przerwa na odśmianie. Kino Nowej Przygody narodziło się wraz z premierą Gwiezdnych wojen i Bliskich spotkań trzeciego stopnia. Miało z powrotem przyciągnąć do kin widzów, których przejęła telewizja, stawiało na widowiskowość, komercyjność, odwoływało się do popularnych gatunków i dawnego kina popularnego, chętnie posługiwało się pastiszem, ale przede wszystkim stawiało na nieskrępowaną wyobraźnię twórców. Dzisiaj, kiedy musi walczyć nie tylko z telewizją, ale również z internetem, Kino Nowej Przygody przeżywa renesans. I chociaż oczarowuje widzów coraz większym rozmachem trójwymiarowych efektów, pozostaje wierne zasadom, które przyświecały mu w chwili narodzin.

Kilka słów o Autorze:

Urodzony w 1960 roku. Historyk i teoretyk komiksu, filmoznawca, scenarzysta komiksowy. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Autor licznych książek poświęconych sztuce komiksu – między innymi Komiks i okolice pornografii (1996), Komiks (2000), filmu – Fantastyka i Kino Nowej Przygody (1997), Kino najnowsze (1999, razem z Mirosławem Przylipiakiem), a także kultury masowej – Gra ciałem (2002).

Fragment:

Fantazmaty

Io z Wiednia pozostaje obrazem najbardziej godnym uwagi z całej serii – zarówno przez swój tytuł (Io, eo, ja – znak subiektywności), opowieść, którą ilustruje, oryginalność jej ujęcia, jak i przez funkcję przypisaną w nim obłokowi, zyskującemu tu status fantazmatycznego obiektu pożądania. Mimo że obłok w wiecznie zmiennej prawdzie swoich form może się jawić jako podstawa, jeśli nie model wszelkiej metamorfozy, antyczne źródła, z Owidiuszem na czele, oraz nowożytni komentatorzy traktowali go tylko jako narzędzie służące zamiarom Jowisza: albo bóg chciał odebrać córce Inachosa jakąkolwiek możliwość ucieczki, albo pragnął usunąć ich miłość sprzed niedyskretnych oczu. Coperto di nebia a dimostrare che nel viso humano son le cose divine occulte – alegoria sąsiadująca z opowieścią o Io w wydaniu Metamorfoz z 1522 roku ma oczywiście wymiar apologetyczny, choć niewykluczone, że Jowisz pragnął się ukryć raczej przed Junoną nią przed ludźmi. Taka jest w każdym razie lekcja, jaką wyciągnął z tego Paris Bordone i wykorzystał w swojej wersji Jowisza i Io, na której widzimy boga w ludzkiej postaci siedzącego z dziewczyną w obłoku, który zajmuje całe pole kompozycji. Wersja Correggia jest bardziej erotyczna i dwuznaczna; a to, że w danielu pojącym się na dalszym planie rozpoznać możemy tradycyjny emblemat, który potwierdzałby alegorię obrazu (desiderio verso Iddio), nie ma większego znaczenia. Ekstaza, rozkosz wyrażona tu za pomocą środków malarstwa, jest udziałem „podmiotu” mogącego objąć jedynie chmurę, która – w sposób zupełnie oczywisty – ma znamiona fetyszu w rozumieniu Freudowskim, fantazmatycznego substytutu rzeczywistego obiektu pożądania. Jeżeli nawet obłok jest jednym ze znaków artykułujących mistyczne pragnienie zjednoczenia z Bogiem, nie zmienia to faktu, że jawi się na tym obrazie jako przedmiot halucynacyjny, związany z fundamentalnym doświadczeniem „uniesienia”, które jednak w żadnym razie nie jest duchowe, gdyż opiera się na napięciu erotycznym oraz na onirycznej eksplozji, która je zaspokaja...

2. Teoria /obłoku/. W stronę historii malarstwa, Hubert Damisch

przełożyła Paulina Tarasewicz

Tytuł oryginału: Théorie du /nuage/. Pour une histoire de la peinture

wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011

ISBN 978-83-7453-072-9, EAN 9788374530729

Informacja:

wydanie I,
seria Eseje o sztuce,
Objętość: 384 strony,
Format: 162×215 mm,
Oprawa miękka

Cena detaliczna: 64 zł


Nota o książce:

Obłok wdziera się na niebo zachodniego malarstwa od średniowiecza aż po wiek XIX. Jest nie tyle fragmentem opisu, ile elementem semiotyki obrazu − grafem, którego funkcja zmienia się w zależności od epoki. Za pomocą spisu kolejnych funkcji elementu znaczącego, jakim jest /obłok/, praca Damischa jest próbą krytycznego spojrzenia na zadania i role przypisywane sztuce, nauce i ideologii w strukturze przedstawienia: przyczynkiem do przywrócenia historii sztuki jej systematycznego i materialistycznego wymiaru.

 Kilka słów o Autorze:

Hubert Damisch – ur. 1928; francuski filozof, specjalizujący się w estetyce, semiologii i historii sztuki. Profesor paryskiego École des Hautes Études en Sciences Sociales. Pisze o malarstwie, architekturze, fotografii, kinie i teatrze. Opublikował m.in. Théorie du nuage de Giotto à Cézanne. Pour une histoire de la peinture (1972), Ruptures – Cultures (1976), L’origine de la perspective (1999), La peinture en écharpe. Delacroix, la photographie (2001).

Fragment:

Kino Nowej Przygody – jego cechy i granice


W kinie rozrywkowym w latach 70. XX wieku działo się sporo. Pojawiła się wtedy seria obrazów katastroficznych, nowej energii nabrała seria filmów o Jamesie Bondzie, do którego roli wybrano wówczas Rogera Moore’a. Triumfy święcili Clint Eastwood, wcielający się w postać Brudnego Harry’ego, i Charles Bronson, odtwarzający w kolejnych filmach podobne do siebie role samozwańczych mścicieli. Ożywienie panowało w niemal wszystkich gatunkach filmowych, ponieważ hollywoodzcy producenci walczyli o to, by do kin powrócili widzowie, skutecznie od nich odciągani przez telewizję. Gwiezdne wojny, które miały premierę w maju 1977 roku, prezentowały się nader skromnie w zestawieniu z innymi filmami, jakie wówczas powstały. Nie towarzyszyła im agresywna kampania reklamowa. Były filmem zrealizowanym za stosunkowo niewielkie pieniądze (13 mln dolarów; dla porównania – budżet King Konga z 1976 roku wynosił 24 mln) i nie występowały w nim popularne gwiazdy. A jednak odniosły sukces natychmiastowy i tak ogromny, że Bliskie spotkania trzeciego stopnia Stevena Spielberga, które miały premierę w listopadzie 1977 roku, postrzegano już jako przedłużenie fali zapoczątkowanej przez obraz Lucasa.
W rzeczywistości owa fala miała nadejść dopiero za kilka lat, w chwili gdy Lucas i Spielberg połączą swoje siły, by zrealizować Poszukiwaczy zaginionej Arki, a potem zajmą się produkcją takich filmów, jakie sobie wymarzyli. Końcówka lat 70. była natomiast okresem, w którym inni twórcy próbowali powtórzyć sukces Lucasa, w różny sposób tłumacząc jego przyczyny, lub też szukali innych sposobów na przyciągnięcie do kin masowej widowni. Krytycy szybko zauważyli, że pojawiło się nowe zjawisko, ale jego nowość postrzegano i nazywano rozmaicie. Pisano wówczas o Nowym Hollywood, Nowej Widowiskowości, „nowej kinomanii” i wreszcie o Kinie Nowej Przygody...


 
    

GLK. Informacja nadesłana

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.