fesstiwal słowa w piosence
--

Piotr Śliwiński- Horror.poeticus

Nowości [19.09.12]

Jest już dostępny zbiór tekstów krytycznoliterackich Piotra Śliwińskiego Horror poeticus. To zbiór szkiców znakomitego krytyka i znawcy polskiej poezji współczesnej, w którym autor pisze o jej roli w XX wieku, a przede wszystkim po roku 1989

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Śliwiński prezentuje także twórczość poszczególnych poetów, ciekawie zestawiając i porównując ich dzieła, analizuje też pojedyncze wiersze, także dawniejsze, które do dzisiaj poruszają inwencją i głębią.

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

/  Piotr Śliwiński: Horror Poeticus

 

 

 

Od 13 września w księgarniach w całej Polsce dostępny jest zbiór tekstów krytycznoliterackich Piotra Śliwińskiego Horror poeticus. Znalazły się w nim zarówno szkice dotyczące powiązań między poezją a polityką, jak i teksty poświęcone m.in. Janowi Lechoniowi, Czesławowi Miłoszowi, Aleksandrowi Watowi, Tadeuszowi Różewiczowi, Wisławie Szymborskiej czy Adamowi Zagajewskiemu.
 
Horror poeticusto zbiór szkiców znakomitego krytyka i znawcy polskiej poezji współczesnej, w którym autor pisze o jej roli w XX wieku, a przede wszystkim po roku 1989. Śliwiński prezentuje twórczość poszczególnych poetów, ciekawie zestawiając i porównując ich dzieła, analizuje pojedyncze wiersze, także dawniejsze, które do dzisiaj poruszają inwencją i głębią.
 
Formułę Horror poeticus Śliwiński wykorzystał już przed laty, pisząc o poezji Marcina Świetlickiego, którą uważał za przepełnioną grozą. Już w pierwszych słowach swej najnowszej książki Śliwiński stwierdza: „Groźny, żądny władzy, skory do przemocy jest świat, który poeta fragmentarycznie przedstawia, groźny jest człowiek, zagrożony podmiot, lecz w największym niebezpieczeństwie znalazła się poezja (…)”.
 
Autor ukazuje w zbiorze ważne w dzisiejszych czasach kwestie istnienia poezji we współczesnym świecie. Pisze o pamięci, przywołuje literatów i krytyków literatury, wchodzi z nimi w dialog. Analizując niejasność poezji pyta przewrotnie: dlaczego odbiorca ma mierzyć się z językiem, którego nie rozumie? Co motywuje go do aktywnego odbioru literatury? Czy jesteśmy „skazani na deklaracje i deklamacje”?
 
O charakterze zbioru Śliwińskiego świadczy również jego autorska wypowiedź: „Wspólnym pierwiastkiem szkiców, składających się na tę książkę, jest podwójna, albo nawet jeszcze dużo bardziej skomplikowana konfuzja. Dotyczy ona poezji jako czegoś, co - nie mając legitymacji do istnienia – jest, a z drugiej strony – świata, który gdyby został pozbawiony poezji do końca, wystawiłby się na ryzyko ostatecznego zubożenia”.
 
Pierwszy szkic zbioru „Czy wiek XX może być zbawiony” Śliwiński rozpoczyna mocnym stwierdzeniem: „Jak ogólnie wiadomo, poprzednie stulecie było wynalazkiem diabła”. Literatura poprzedniego wieku najczęściej stawiała Lucyferowi opór, nieraz wyrzekając się części swoich możliwości – wszystko po to, by nie zakrywać prawdy. Autor rozkłada na czynniki pierwsze problem „kanonu wieku XX” i koncepcję „literatury zaangażowanej”.
 
W szkicu „Oczyszczenie” Piotr Śliwiński po mistrzowsku opisuje siłę poezji Tadeusza Różewicza, którą widzi w ciągłym dążeniu poety do podważania utartych sądów – czy to dotyczących literatury, czy zmieniającego się świata. Dzięki temu powstaje „emocja zrodzona z myślenia”. Śliwiński przedstawia nam Różewicza jako „Rozmówcę umarłych poetów”, wymykającego się wszelkim interpretacjom, parodystę rzeczywistości, mistrza słowa.
 
Horror poeticus to szesnasta pozycja wydana w prestiżowej serii Biura Literackiego „Szkice”. Wcześniej w ramach cyklu prezentującego autorskie teksty o poezji i poetach ukazały się m.in.: Margines, ale... Tadeusza Różewicza, znikam jestem Krystyny Miłobędzkiej, Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego, 'Najryzykowniej' Andrzeja Sosnowskiego oraz Księga zakładek Jacka Gutorowa.
 
Urodzony w 1962 roku Piotr Śliwiński jestczłonkiem kapituły Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius i Nagrody Literackiej Gdynia, wykłada na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Wraz z Przemysławem Czaplińskim napisał szeroko dyskutowany podręcznik Literatura polska 1976-1998. Opublikował też Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej i Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce.

Do pobrania

 

 

>

 POBIERZ TEKST JAKO PLIK WORD

>

 POBIERZ TEKST JAKO PLIK TXT

>

 POBIERZ GRAFIKĘ TOWARZYSZĄCĄ

 

 

 

 

 

Zobacz także

 

 

>

 KUP KSIĄŻKĘ W POEZJEM   

>

 FRAGMENTY KSIĄŻKI

>

 AUTOR KOMENTUJE UTWÓR Z KSIĄŻKI 

>

 SZKIC „ĆWICZENIA Z BEZSTRONNOŚCI”  

>

 RELACJA Z PREMIERY KSIĄŻKI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GLK. Informacja nadesłana

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.