fesstiwal słowa w piosence
--

Warsztaty: Jak założyć bibliotekę cyfrową? Wybrane problemy w ujęciu praktycznym

Biblioteki [24.06.13]

Biblioteki cyfrowe i wszelkie ich odmiany stają się powszednią rzeczywistością nauki i kultury. Przed problemem, czy zakładać bibliotekę cyfrową lub repozytorium, serwis bibliograficzny z dostępem do pełnych tekstów, multimedialną prezentację zdigitalizowanych dóbr kultury, staje dziś niemal każdy bibliotekarz, muzealnik, archiwista, wydawca, działacz administracji państwowej i samorządowej, rektor czy dziekan.

Dział Prawo Autorskie sponsoruje ZAIKS

Dla takich odbiorców pragniemy uporządkować bogatą już wiedzę dotyczącą zarządzania bibliotekami cyfrowymi "w budowie". Zaczynamy od podstawowych założeń, jakie biblioteka musi spełnić, aby warto ją było zakładać, i przechodzimy do szczegółów, uwzględniając rozmaitość dostępnych rozwiązań w zakresie planowania, organizacji, doboru metadanych i współpracy instytucji.

Następnie przyglądamy się technice skanowania i digitalizacji, stosowanemu sprzętowi i narzędziom prezentacyjnym, tak by zarówno funkcja archiwalna, jak i użytkowa biblioteki cyfrowej zrealizowana była najpełniej. Poświęcamy też czas na przedyskutowanie procesu doboru i organizacji zasobów do biblioteki cyfrowej i wypromowanie jej poprzez dopasowanie ich do potrzeb odpowiedniej grupy odbiorców. Każdy temat rozważany jest w wymiarze ekonomicznym, ze szczególnym uwzględnieniem kosztów i dostępnych źródeł finansowania przedsięwzięcia. Nie pomijamy też zagadnień prawnych, ukazując, jak proces zakładania bibliotek cyfrowych zmienił dotychczasowe pojęcia statusu autorskoprawnego oraz dozwolonego użytku, i jakie ryzyka prawne podejmuje założyciel takiej biblioteki. Poszczególne tematy powierzamy osobom znanym z publikacji i praktycznej działalności, które będą przygotowane do uczestnictwa w dyskusji i przedstawiania zaleceń w zakresie "best pratices". Uczestników, którzy chcieliby w trakcie warsztatów omówić jakiś konkretny problem, zapraszamy , by zgłosili nam go już teraz.

Warsztat skierowany jest do: bibliotekarzy, muzealników, archiwistów, wydawców, działaczy administracji państwowej i samorządowej, rektorów i dziekanów.

PROGRAM

19 marca 2013 r.

10:00

Przesłanki tworzenia zasobów cyfrowych. Metodologia pracy w procesie tworzenia bibliotek cyfrowych i zarządzania tym procesem

  • Obieg informacji naukowej i "zasoby pamięci" - dwie zasadnicze przesłanki digitalizacji
  • Biblioteki cyfrowe i repozytoria. Naukowy i popularny charakter serwisów cyfrowych. Europejska polityka cyfryzacyjna
  • Polska krajem bibliotek cyfrowych
  • Dobór treści: kanony, listy priorytetów, listy dezyderatów, mandat instytucjonalny, niewidzialna ręka rynku i inne koncepcje
  • Społecznościowy wymiar cyfryzacji
  • Biblioteka cyfrowa jako przedsięwzięcie. Zarządzanie projektami.
  • Biblioteka cyfrowa jako organizacja społeczna. Biblioteka w bibliotece i inne casusy z zakresu zarządzania i kultury organizacyjnej
  • Biblioteka cyfrowa jako marka. Czy interoperacyjność systemów niweluje tożsamość bibliotek cyfrowych?
  • Jakościowe aspekty bibliotek cyfrowych.
  • Współpraca bibliotek. Polityczne aspekty bibliotek cyfrowych

Dr Henryk Hollender
(Uczelnia Łazarskiego)

11:10

Plan strategiczny biblioteki cyfrowej. Wykorzystanie metadanych. Modele organizacyjne polskich bibliotek cyfrowych. Tworzenie bibliotek w modelu klastrowym.

  • Merytoryczne i pozamerytoryczne uwarunkowania tworzenia bibliotek cyfrowych
  • Taktyki ustanowienia, przetrwania i rozwoju
  • Standardy jako spoiwo biblioteki cyfrowej (metadane, digitalizacja, sustainability)
  • Biblioteka cyfrowa w modelu klastrowym (coopetition, federalizacja, wirtualizacja, treści za narzędzia i kompetencje, zalety, wady)
  • Między katedrą a bazarem - "wystarczająco dobra" biblioteka cyfrowa

Remigiusz Lis
(Biblioteka Śląska)

12:15

Dyskusja i konsultacje
moderowanie: dr Henryk Hollender (Uczelnia Łazarskiego)

12:30

Przerwa, poczęstunek

13:00

Oprogramowanie do budowy bibliotek cyfrowych - praktyka i doświadczenia

  • Proces digitalizacji: automatyzacja, monitorowanie oraz weryfikacja jako klucz do dynamicznego rozwoju biblioteki cyfrowej.
  • Długoterminowe przechowywanie plików wzorcowych: bezpieczeństwo oraz dostępność.
  • Widoczność zasobów biblioteki cyfrowej w Internecie: najważniejsze cechy i funkcje oprogramowania.
  • Zaawansowane narzędzia budujące jakość i wiarygodność biblioteki cyfrowej.

Tomasz Parkoła
(Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe)

13:45

Aspekty techniczne digitalizacji. Koszty.

  • Biblioteka cyfrowa czy również repozytorium cyfrowe?
  • Digitalizacja to nie tylko skanowanie: słów kilka o sprzęcie
  • Standardy zapisu danych w krajowej digitalizacji
  • Polityka postępowania z cyfrowymi masterami
  • Udostępnianie on-line, czyli kwestia oprogramowania
  • Ile to wszystko kosztuje? Kilka porad co robić, żeby nie przepłacić

Aleksander Trembowiecki
(Koszalińska Biblioteka Publiczna im. Joachima Lelewela)

14:45

Dyskusja i konsultacje
moderowanie: dr Henryk Hollender (Uczelnia łazarskiego)

15:00

Przerwa na kawę

15:20

Aspekty prawne bibliotek cyfrowych

  • Dozwolony użytek dla bibliotek cyfrowych
    zakres pojęć: terminal, teren biblioteki, cele badawcze i poznawcze
  • Dozwolony użytek na rzecz instytucji oświatowych i naukowych
  • Dzieła z domeny publicznej a dzieła chronione prawem autorskim (m. in. dzieła osierocone i dzieła o wyczerpanych nakładach)
  • Rodzaje utworów i związane z nimi problemy prawne
    książki, czasopisma, zbiory specjalne, zbiory audiowizualne
    1. typy odbiorców a zakres udostępniania (studenci i pracownicy naukowi, czytelnicy zewnętrzni, osoby niepełnosprawne)

Barbara Szczepańska
(Kancelaria Prawna Hogan Lovells)

16:30

Zakończenie programu

 

NFORMACJE ORGANIZACYJNE

Termin: 11 lipca 2013 r. (czwartek)
Miejsce: Warszawa

Koszt udziału jednej osoby w wynosi:

  • 590 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 24 czerwca 2013 r.
  • 690 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 25 czerwca 2013 r.

Powyższy koszt obejmuje: udział, materiały konferencyjne, lunch, przekąski i napoje w przerwach.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego faksem lub elektronicznie z naszej strony internetowej i otrzymanie pisemnego potwierdzenia udziału ze strony CPI.

O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Rezygnacja z udziału po 4 lipca 2013 r. lub nieobecność na szkoleniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki.
Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne:
Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., 04-041 Warszawa, ul. Międzyborska 50, Tel. (22) 870 69 10 (78), fax (22) 870 69 95, e-mail:cpi@cpi.com.pl

 

Formularz zgłoszeniowy: 

GLK. Informacja nadesłana

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników Portalu Księgarskiego,
nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść i zastrzegamy sobie prawo do usunięcia komentarza bez podania przyczyny.
Zasady umieszczania komentarzy w Portalu Księgarskim.
Widzisz naruszenie zasad – zgłoś to redakcji (redakcja@ksiazka.net.pl).

Dodaj komentarzy

Adding an entry to the guestbook
CAPTCHA image for SPAM prevention
 
Serwis używa plików cookie, które są niezbędne do komfortowego korzystania z portalu, m.in. utrzymania sesji logowania. Możesz w dowolnej chwili zmodyfikować ustawienia cookie w swojej przeglądarce. Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj informacje o cookie.